Start-up maakt bioplastic van zaagsel

zaagsel-hout-pixabay

Plastic verpakkingen en hun ecologische footprint blijven een hot topic. Als het aan Origin Materials ligt, zullen we in de toekomst onze frisdrank drinken uit CO2-negatieve plastic flessen gemaakt van zaagsel

Het alternatief voor plastic dat Origin Materials heeft ontwikkeld, is een fles gemaakt van het houtafval van zagerijen.

Het bedrijf extraheert cellulose uit zaagsel en maakt daar vervolgens paraxyleen van, een stof die gebruikt kan worden voor de productie van PET(-flessen). De oorspronkelijke bomen en planten hebben, voordat ze werden gekapt, CO2 uit de lucht vastgelegd. Die vastlegging compenseert de uitstoot die vrijkomt bij het productieproces van de zaagselfles. 

De technologische startup is gespecialiseerd in de ontwikkeling van alternatieve kunststoffen. “Alledaagse dingen zoals flessen en kleding kunnen nu CO2-negatief worden, maar blijven functioneel identiek,” beweert oprichter John Bissell op Bloomberg

Toch plastic?

Voedsel- en drankenbedrijven zijn grootverbruikers van plastic verpakkingen, berekende de Ellen MacArthur Foundation eerder dit jaar. Wanneer zij overschakelen op een CO2-negatieve verpakking zal hun footprint flink dalen. Nestlé, Danone en PepsiCo zijn, vanuit de NaturALL Bottle Alliance, van plan om de zaagselflessen in de toekomst te gebruiken, meldt Bloomberg.

Volgens sceptici zit het probleem echter niet per se in het gebruik van plastic, maar in het verwerkenen recyclen van de gebruikte verpakkingen. Volgens Juliet Phillips, een campagnevoerder bij de Environmental Investigation Agency, een niet-gouvernementele organisatie, zou het beter zijn om te focussen op het verbeteren van het hergebruik van plastic of glazen verpakkingen. Uiteindelijk gaat het omdat het minimaliseren van de energie die nodig is om reststromen herbruikbaar te maken. Al dat plastic is al gemaakt.

Bron: Foodlog, 31/07/2019

Lees ook
Zweden, Finland, België en Nederland promoten verkoop biologisch met nieuwe campagne

Zweden, Finland, België en Nederland promoten verkoop biologisch met nieuwe campagne

Nederland start samen met Zweden, Finland en België een nieuwe campagne om de verkoop van biologische producten te stimuleren. Het gaat om een nudging-campagne waarbij door middel van subtiele aanpassingen in de supermarkt en online omgeving de verkoop van biologische producten wordt gestimuleerd.

Organisatie Empack 2022 kijkt terug op geslaagde editie

Organisatie Empack 2022 kijkt terug op geslaagde editie

Ruim 250 exposanten presenteerden zich op Empack 2022 aan 5.500 bezoekers in Evenementenhal Gorinchem. De organisator Easyfairs noemt het een geslaagde editie. Netwerken was de hoofdmoot en de kennissessies werden goed bezocht.

Aanleg warmteleiding brouwerij Grolsch gestart

Aanleg warmteleiding brouwerij Grolsch gestart

De aanleg van de ondergrondse warmteleiding van Twence naar bierbrouwerij Grolsch is officieel gestart. Op 29 maart zetten de directeuren van beide bedrijven en Tijs de Bree, de gedeputeerde van de provincie Overijssel, de eerste schop in de grond.