Super Social - Elja Daae

super social_boekcover

Veel ondernemers gebruiken social media platforms ‘omdat het moet’. Elja Daae, zelf op allerlei vlakken actief als spreker en adviseur over social media, laat in het boek ‘Super Social. 500+ strategieën, cases en praktische tips voor het zakelijk gebruik van Facebook, Twitter, Pinterest, YouTube, Instagram en Linkedin’ zien op welke manier social media effectieve middelen voor ondernemers kunnen worden, in plaats van een verplichting.

Daae heeft niet één gouden tip die altijd werkt. Maar één ding is wel voor iedereen hetzelfde: zonder tijd en inspanning lukt het niet om succes te bereiken. Dus doe het goed of doe het niet. Als een zakelijke gebruiker niet bereid is om inspanning te leveren en te investeren om social media te leren kennen en intensief te gebruiken, kan hij beter stoppen.

De rode draad in de aanpak van Daae is dat bedrijven zich op social media gedragen als bedrijven en niet als mensen, terwijl de sociale platformen zijn gebouwd om mensen te faciliteren. Ze vergelijkt een traditionele bedrijfspagina met een feestje waar de gastheer elke vijf minuten roept dat hij iets geweldig gedaan heeft. De gasten komen natuurlijk volgend jaar niet meer terug. De gasten komen wél terug, als de gastheer met iedereen een praatje maakt, humor heeft en cadeautjes uitdeelt.

Om uit te leggen hoe een ondernemer van social naar super social gaat (dat wil zeggen: zich menselijk gedraagt), legt zij een aantal belangrijke aspecten van social media uit. Hierbij geeft ze handige lijstjes met tips en succesvolle bedrijven die als voorbeeld kunnen dienen. Om haar rode draad uit te leggen en mogelijk te maken voor ondernemers, biedt Daae achtergrond op een aantal gebieden. Zo moet een ondernemer de rol van algoritmes begrijpen en zijn inspanning richten op een specifieke doelgroep en platform. Het boek biedt hiervoor een uitgebreide beschrijving van de mogelijkheden en nadelen van de verschillende platforms.

In de tweede helft van het boek beschrijft Daae op wat voor manier een ondernemer het aantal volgers en bereik vergroot en hoe hij of zij de content creëert die tot een succesvol kanaal leidt. Kortom, het boek is een aanrader voor iedereen die meer uit de mogelijkheden wil halen die social media bieden.

Er zijn wel twee kanttekeningen te plaatsen. Ten eerste is het belangrijk al enige ervaring met social media te hebben. Geen diepgaande kennis, maar het is handig om al een (persoonlijk) account te hebben en dat regelmatig te gebruiken. Ten tweede biedt dit boek de inzichten van een ervaren auteur en gebruiker, maar het is niet gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. Het is heel waarschijnlijk dat haar invalshoek op succesvolle sociale media klopt, maar dat wil niet zeggen dat het de enige manier is.

Super Social van Elja Daae is verkrijgbaar bij Bazarow, de online boekhandel die meer dan 1,5 miljoen titels binnen 24 uur kan leveren.

Titel: Super Social | ISBN: 9789461263285 | Prijs: 24,50

Dossiers
Lees ook
Vergroot eigenaarschap

Vergroot eigenaarschap

Als je wilt dat je medewerkers meer eigenaarschap tonen, moet je ze allereerst richting en motivatie geven. Je moet weten waar je naartoe wilt met jouw team, afdeling of bedrijf. In de drie fasen – ‘Ja, ik wil’, ‘Ja, ik kan’ en ‘Ja, ik mag’ – ga je je medewerkers klaarstomen om echt eigenaarschap te tonen. Vergroot...

De ondernemer en een echtscheiding

De ondernemer en een echtscheiding

Dat een echtscheiding emotionele gevolgen heeft, is bekend. Maar een scheiding heeft ook financiële gevolgen en al helemaal als er een eigen onderneming is. Wanneer u of uw partner een eigen onderneming heeft, moet er meer worden geregeld. Daar komen allerlei (juridische) vragen bij kijken.

Boek ‘Welke wijn waarbij’ van Hubrecht Duijker bestaat 20 jaar

Boek ‘Welke wijn waarbij’ van Hubrecht Duijker bestaat 20 jaar

Het boek 'Welke wijn waarbij' van Hubrecht Duijker bestaat 20 jaar. De wijngids voor het combineren van wijnen en gerechten is al 20 jaar onafgebroken in druk. Onlangs verscheen de herziene uitgave.