Supermarktomzet groeit in 2021 door dankzij boost coronavirus

Supermarkt_2

Supermarkten boeken dit jaar record-omzetten als gevolg van de coronacrisis. Hoe zal volgend jaar voor hen uitpakken?

Onderzoeksbureau IRI rekende het uit. Analisten werkten 3 scenario's uit voor 2021; dat deden ze aan de hand van een rekenkundig model en verwachtingen over de duur van de coronacrisis.

Als de coronamaatregelen nog gedurende het hele jaar 2021 van kracht blijven, zal de supermarktomzet (inclusief online, exclusief Aldi en Lidl) stijgen met 2,9%, tot €38,1 miljard. Vooral de onlinesupermarktomzet blijkt in dat geval hard te groeien, met maar liefst 24,5%. Die groei wordt aangejaagd door fysieke winkels mijdende consumenten enerzijds en beter op online ingestelde retailers anderzijds.

Blijft Nederland in 2021 nog een half jaar in de greep van het coronavirus en de bijbehorende maatregelen, dan komt volgens IRI de supermarktomzet nog altijd 0,1% hoger uit dan in 2020. Dat betekent dat de langjarige trend van stijgende supermarktomzetten zelfs door de coronahamsterpiek van dit voorjaar niet doorbroken wordt, schrijft Distrifood.

Alleen als de maatregelen per eind 2020 al afgeschaald worden, gaat de supermarktomzet in 2021 dalen ten opzichte van de recordomzet van dit jaar. "Consumenten zullen weer uit eten en op vakantie gaan en we zullen geen hamsterpiek zien", aldus IRI. De daling zou in dat geval uitkomen op 2,6%, de omzet op €36 miljard.

Foodlog

Lees ook
Bierverkoop daalt door sluiting van horeca

Bierverkoop daalt door sluiting van horeca

Vanwege de coronamaatregelen moest de horeca halverwege de maand oktober de deuren sluiten. Dit had een groot effect op de verkoop van bier. De bierverkoop daalde in oktober met 26,7 procent. De afname in de horeca was 85,2 procent lager en de thuisconsumptie groeide met 0,7 procent.

Supermarkten moeten kleinere winkeliers helpen handhaven

Supermarkten moeten kleinere winkeliers helpen handhaven

Tijdens de corona-persconferentie van dinsdagavond zei premier Mark Rutte dat "supermarkten meer moeten doen om coronaregels te kunnen naleven." Directeur Marc Jansen van supermarktkoepel CBL reageert verbaasd.

Cocktailshakers George Cocktails & Food trakteren andere branches op cocktails

Cocktailshakers George Cocktails & Food trakteren andere branches op cocktails

Vanwege de huidige coronamaatregelen zijn de deuren van George Cocktails & Food tijdelijk gesloten. Omdat de horeca niet de enige sector is die het zwaar heeft, trekken de cocktailshakers van de Rotterdamse cocktailbar met een tuktuk door het land om "de helden uit verschillende industrieën in de watten te leggen." Dat laat de bar weten in een persbericht.