Tapwacht reinigt kosteloos leidingen in de horeca

Tapwacht_leidingen doorspoelen

Tot en met de hele maand juni spoelt Tapwacht kosteloos de leidingen door in de horeca. Dat maakt de directeur van het bedrijf Jeroen Slokkers bekend. De actie start ter voorbereiding op het moment dat de sector de deuren weer kan openen, op 1 juni.

Met de operatie, die de naam ‘Het eerste rondje is van ons!’ heeft gekregen, wil Slokkers niet alleen de hard geraakte ondernemers een hart onder de riem te steken. "Iedereen kan zich voorstellen dat het een prettige gedachte is om de leidingen, die 2,5 maand droog of op water hebben gestaan, weer te laten reinigen."

1000 horecaondernemers

Slokkers verwacht dat Tapwacht in juni ongeveer 1000 horecaondernemers kosteloos kan helpen. ‘Normaal komen we er eens in de vier of acht weken om leidingen door te spoelen. Sinds half maart staat de tap overal stil. Onze 62 Tapwachters hebben daarna nog leidingen op water of droog gezet, maar ook hun werk is stil gelegd.’

Tapwacht zat in een lastig parket. Hoewel de werkgelegenheid behouden is gebleven voor medewerkers van Tapwacht, heeft de Facilicom-divisie een grote klap gehad van de coronacrisis. Voor een aantal werknemers is vervangend werk gevonden. Zo zijn twintig Tapwachters aan de slag gegaan als pakketbezorger voor DHL. Een ander deel vindt tijdelijk onderdak bij Gom Specialistische Reiniging.

Opstarten dienstverlening

De aankondiging van het kabinet om vanaf 1 juni ook de horeca weer meer ruimte te geven, is voor Tapwacht het sein om de dienstverlening weer op te starten. Tot en met de gehele maand juni is het doorspoelen van leidingen van bier- en wijntaps ‘service van de zaak’. Slokkers wil niet spreken van een publiciteitsstunt ("we doen dit uit liefde voor onze branche"), wel van een hart onder de riem voor de sector.

"Die avond dat de sluiting van de horeca bekend werd gemaakt, heeft mijn telefoon niet stil gestaan. Er was paniek, verdriet en onzekerheid bij onze medewerkers, maar iedereen was vooral heel begaan met het lot van de horeca. Ik snap dat niet iedere horecaondernemer staat te springen om na twee maanden zonder inkomen Tapwacht te bellen. Met ‘Het eerste rondje is van ons’ willen we onze betrokkenheid bij hun en onze sector tonen. Ook omdat leidingen na een spoelbeurt weer pico bello zijn als een ondernemer weer opengaat."

Tapwacht

Met ruim 15.000 horecaondernemers op de klantenlijst is Tapwacht marktleider in het dagelijks onderhoud van tapinstallaties van bier en wijn. Met Tapwacht Techniek neemt het bedrijf ook de plaatsing van koeling- en tapinstallaties en tanks voor zijn rekening.

Dossiers
Lees ook
Nieuwe landelijke tv-campagne bierbrouwers

Nieuwe landelijke tv-campagne bierbrouwers

De Nederlandse Brouwers lanceren de nieuwe landelijke tv-campagne Gouden Momenten om de horeca te steunen. Hiermee willen de brouwers consumenten laten zien dat je ook met inachtneming van alle geldende maatregelen, 'gouden momenten' in de horeca kunt ervaren. Ze roepen consumenten op hun ‘gouden moment’ te delen op sociale media met #goudenmomenten.

Winefield’s Auctioneers steunt horeca met wijnveiling

Winefield’s Auctioneers steunt horeca met wijnveiling

Veilinghuis Winefield’s Auctioneers organiseert 14 juni een speciale wijnveiling. De opbrengst van de geveilde wijnen en wijn gerelateerde items, en de kopers commissie komt ten goede aan een restaurant naar keuze van de koper.

Detailhandel heeft meer vertrouwen in de toekomst

Detailhandel heeft meer vertrouwen in de toekomst

Detailhandelaren hebben meer vertrouwen in de toekomst. Dat blijkt uit onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). In april dacht slechts 9 procent van de ondernemers in de detailhandel het nog een jaar vol te kunnen houden. In mei is dit gegroeid naar 65 procent.