The Roast Room verwerkt Highland Park whisky’s in gerechten

Highland Park_Roast Room

Onlangs lanceerde The Roast Room de menukaart voor de wintermaanden november en december. In een aantal gerechten zijn verschillende soorten Highland Park whisky’s verwerkt. De inspiratie hiervoor haalden de chef-kok, Marco Geurts en Bram Kaplan van Maxxium uit het nieuwe barbecue boek van The Bastard. 

Het resultaat is volgens The Roast Room een "uitstekende whisky-food pairing". Voor de huis gerookte zalm gebruikte het restaurant de snippers van de originele vaten van Highland Park. Dit zorgt voor een bijzondere smaak.

Op het whisky-food pairing menu staan drie gerechten. Allereerst de huis gerookte zalm. Deze wordt gemarineerd in Highland Park 10 Y/O Viking Scars in combinatie met een caesar salade, ansjovis, Gruyere, granny smith, mosterd. Als tweede is daar kalfswang, afgelakt met Highland Park 12 Y/O Viking Honour en BBQ saus geserveerd met eendenlever, bospeen, spek en morille jus. En tot slot de Roast Room’s kenmerkende Côte de Boeuf die wordt geserveerd met Highland Park Dragon Legend.

Het whiskymerk Highland Park bestaat al meer dan 200 jaar. Magnus Eunson richtte de distilleerderij in 1798 op. De locatie is de Orkney eilanden Island en is de meest noordelijk gelegen actieve distilleerderij in Schotland. Eunson was overdag een slager en stookte s’avonds (toen nog) illegaal whisky.

De distilleerders van Highland Park mouten hun eigen gerst en laten de whisky rijpen in een koele omgeving en in sherryvaten. Tevens gebruikt Highland Park aromatische heide-turf uit de zorgvuldig geselecteerde oevers van de Hobbister Moor. Deze rokerige heideturf in combinatie van rijping in vrijwel uitsluitend ex-sherry vaten zorgt voor het typerende smaakprofiel van Highland Park. 

 

 

 

 

Dossiers
Lees ook
Johnnie Walker presenteert twee nieuwe Game of Thrones-whisky's

Johnnie Walker presenteert twee nieuwe Game of Thrones-whisky's

Na White Walker brengt Johnnie Walker twee nieuwe, door de tv-serie Game of Thrones geïnspireerde Schotse whisky's op de markt. In samenwerking met HBO presenteert het whiskymerk A Song of Ice en A Song of Fire. De twee limited editions zijn vanaf oktober verkrijgbaar.

Whiskymerk lanceert podcast-serie

Whiskymerk lanceert podcast-serie

Het whiskeymerk The Macallan maakt samen met zakenblad Quote een podcast. Deze serie, met de naam Make The Call, wil jonge ondernemers inspireren.

Festival The Spirit of Maastricht nu ook voor zakelijke markt

Festival The Spirit of Maastricht nu ook voor zakelijke markt

Het whisky- en spiritsfestival The Spirit of Maastricht vormt samen met de horecavakbeurs BBB Maastricht een joint venture. Dankzij deze samenwerking richt het festival zich dit jaar voor het eerst ook op de zakelijke markt. Het festival vindt dit jaar plaats op 27 en 28 oktober. Tijdens The Spirit of Maastricht presenteren grote distilleerders...