Vier vragen aan Tjitske Brouwer

Tjitske Brouwer

Magister Vini Tjitske Brouwer runt al meer dan 33 jaar Vinoblesse samen met Marc Collard. Vinoblesse importeert biologische, biodynamische wijnen en vin naturel. Van alle zestig producenten waarmee gewerkt wordt zijn er veertien die zich bezighouden met het maken van vin naturel. More than Drinks' Barbara Verbeek stelt haar vier vragen over biologische wijn.

Als je kijkt naar de afgelopen 30 jaar wat is er dan veranderd in de markt?

“De dertigers van nu kiezen steeds meer voor biologisch en duurzaam. Ze willen de bespoten rommel niet meer, ze willen gewoon gezond eten. Bij mijn generatie is de prijs nog steeds een belangrijk aankoopargument, daarbij verkeren veel in de veronderstelling dat álle wijn natuurlijk wordt gemaakt, en dat is uiteraard niet zo.”

Hoe groot is nu eigenlijk de markt voor biologische wijn?

“Die is echt heel klein. Onder de tien procent. Vin naturel is daar weer een onderdeel van. Het is een niche van een niche. Ook al heeft iedereen het erover. Maar waar de markt voor gewone wijn gelijk blijft groeit die van bio. In Frankrijk bijvoorbeeld is er een aantal pesticiden schandalen geweest waardoor de boel goed is wakker geschud.”

Wat doet biologisch werken met de kwaliteit van de wijn?

“Voor een goede terroirexpressie in de wijn, moet je een levende bodem hebben. En voor een levende bodem moet je biologisch werken. Het is heel simpel! Bij de klassieke importeurs komen er ook steeds meer bio wijnen in het assortiment, niet zozeer omdat ze bio zoeken, als wel goede wijn. Biologisch werken kan de kwaliteit van je wijn verbeteren, maar de werkwijze biedt geen garantie. Voor mij is goede wijn een artistiek product van de wijnmaker en niet iedereen heeft het in zijn vingers zitten.”

Meer weten over biologische wijn en vin naturel? Lees dan het complete interview met Tjitske Brouwer in More than Drinks 1-2020.

 

Dossiers
Lees ook
Winefield’s Auctioneers steunt horeca met wijnveiling

Winefield’s Auctioneers steunt horeca met wijnveiling

Veilinghuis Winefield’s Auctioneers organiseert 14 juni een speciale wijnveiling. De opbrengst van de geveilde wijnen en wijn gerelateerde items, en de kopers commissie komt ten goede aan een restaurant naar keuze van de koper.

Omzet voedsel met duurzaamheidskeurmerk groeit als kool

Omzet voedsel met duurzaamheidskeurmerk groeit als kool

In 2019 werden verhoudingsgewijs veel meer producten met een duurzaamheidskeurmerk verkocht ten opzichte van 2018. Dat blijkt uit de Monitor Keurmerken Retail van onderzoeksbureau IRI, schrijft het Financieele Dagblad.

De Grote Hamersma

De Grote Hamersma

Bijna 90 procent van alle wijn die consumenten thuis drinken, kopen ze in de supermarkt of bij een van de nationale slijterijketens. Maar welke moeten we nou hebben als we voor het schap staan? Al jaren is De Grote Hamersma de onafhankelijke wijngids die jaarlijks ruim 8000 wijnen beoordeelt.