Vier vragen aan Tjitske Brouwer

Tjitske Brouwer

Magister Vini Tjitske Brouwer runt al meer dan 33 jaar Vinoblesse samen met Marc Collard. Vinoblesse importeert biologische, biodynamische wijnen en vin naturel. Van alle zestig producenten waarmee gewerkt wordt zijn er veertien die zich bezighouden met het maken van vin naturel. More than Drinks' Barbara Verbeek stelt haar vier vragen over biologische wijn.

Als je kijkt naar de afgelopen 30 jaar wat is er dan veranderd in de markt?

“De dertigers van nu kiezen steeds meer voor biologisch en duurzaam. Ze willen de bespoten rommel niet meer, ze willen gewoon gezond eten. Bij mijn generatie is de prijs nog steeds een belangrijk aankoopargument, daarbij verkeren veel in de veronderstelling dat álle wijn natuurlijk wordt gemaakt, en dat is uiteraard niet zo.”

Hoe groot is nu eigenlijk de markt voor biologische wijn?

“Die is echt heel klein. Onder de tien procent. Vin naturel is daar weer een onderdeel van. Het is een niche van een niche. Ook al heeft iedereen het erover. Maar waar de markt voor gewone wijn gelijk blijft groeit die van bio. In Frankrijk bijvoorbeeld is er een aantal pesticiden schandalen geweest waardoor de boel goed is wakker geschud.”

Wat doet biologisch werken met de kwaliteit van de wijn?

“Voor een goede terroirexpressie in de wijn, moet je een levende bodem hebben. En voor een levende bodem moet je biologisch werken. Het is heel simpel! Bij de klassieke importeurs komen er ook steeds meer bio wijnen in het assortiment, niet zozeer omdat ze bio zoeken, als wel goede wijn. Biologisch werken kan de kwaliteit van je wijn verbeteren, maar de werkwijze biedt geen garantie. Voor mij is goede wijn een artistiek product van de wijnmaker en niet iedereen heeft het in zijn vingers zitten.”

Meer weten over biologische wijn en vin naturel? Lees dan het complete interview met Tjitske Brouwer in More than Drinks 1-2020.

 

Dossiers
Lees ook
Door coronacrisis veel minder vraag naar Europese wijn

Door coronacrisis veel minder vraag naar Europese wijn

De coronacrisis raakt de Europese wijnproducenten hard. Sinds de uitbraak van het virus is er veel minder vraag naar wijn. In de belangrijkste wijnlanden Frankrijk, Spanje en Italië liggen volgens schattingen meer dan een miljard flessen wijn te 'verpieteren'.

Hond als wijnbezorger

Hond als wijnbezorger

Het coronavirus verspreidt zich ook in de Verenigde Staten in een snel tempo. Ook hier draait het om afstand houden. Veel bedrijven nemen maatregelen en gaan over op contactloze bezorging. De Stone House Urban Winery in Maryland neemt 'social distancing' serieus en zet daarom hun hond Soda Pup in voor bezorging.

Drankenbranche voelt de effecten van de coronacrisis

Drankenbranche voelt de effecten van de coronacrisis

De coronacrisis treft alle sectoren in de maatschappij, ook de drankenbranche. Het sluiten van de horeca betekent het verlies van een grote afzetmarkt en dat merken de bedrijven in de omzet. Niet alleen de drankproducenten, maar ook slijters.