Vooruit naar vroeger met fris in glas bij SPAR

Spar_glazen flessen

Foto: Spar

Internationale supermarktketen SPAR verkoopt in Oostenrijk zijn 5 populairste huismerk dranken in herbruikbare glazen flessen van 1 liter. SPAR ziet deze verandering als een logische stap naar een meer circulaire economie.

Bruisend mineraalwater, appelsap, sinaasappelsap, cola en kruidenfrisdrank komen nu in milieuvriendelijke, herbruikbare verpakkingen van glas. Voor de cola en de kruidendrank geldt dat zij alleen verkrijgbaar zijn in de 1 liter glazen variant. Klanten betalen voor de glazen flessen €0,29 statiegeld per stuk. Alle dranken komen in dezelfde standaardfles en kunnen worden gecombineerd in een bijpassend kratje.

Eerder dit jaar maakte SPAR de stap naar glazen flessen voor hun biologische boerderijmelk. De grote populariteit hiervan zette de supermarktketen aan om ook andere dranken in fles aan te bieden. “SPAR Oostenrijk biedt het grootste assortiment herbruikbare flessen aan onder de grote retailers”, aldus Managing Director van Greenpeace, Alexander Egit. “Volgens recente onderzoeken willen Oostenrijkers een breder scala aan statiegeldflessen.”

Glazen flessen lijken een ding van vroeger. Zij maakten in de jaren ’90 plaats voor lichtere PET-flessen en drankkartons. Het toenemende milieubewustzijn van deze tijd wakkert de vraag naar duurzame, herbruikbare verpakkingsmaterialen weer aan. Uiteraard blijft water uit de kraan nóg duurzamer omdat er geen fles en geen vervoer voor nodig is.

Foodlog

Lees ook
Easyfairs: Bezoekers spreken vertrouwen uit in Empack Utrecht 2020

Easyfairs: Bezoekers spreken vertrouwen uit in Empack Utrecht 2020

Beursorganisator Easyfairs is klaar voor de organisatie van Empack Utrecht 2020. De vakbeurs voor de verpakkingsindustrie stond in eerste instantie gepland in maart, maar is vanwege het coronavirus verplaatst naar 15, 16 en 17 september 2020. Inmiddels heeft Easyfairs alle denkbare protocollen klaarstaan om verpakkingsprofessionals op een veilige en...

Omzet voedsel met duurzaamheidskeurmerk groeit als kool

Omzet voedsel met duurzaamheidskeurmerk groeit als kool

In 2019 werden verhoudingsgewijs veel meer producten met een duurzaamheidskeurmerk verkocht ten opzichte van 2018. Dat blijkt uit de Monitor Keurmerken Retail van onderzoeksbureau IRI, schrijft het Financieele Dagblad.

Empack verplaatst naar september 2020

Empack verplaatst naar september 2020

De verpakkingsbeurs Empack is vanwege het coronavirus opnieuw verplaatst. De beurs vindt nu plaats op 15, 16 en 17 september 2020 in Jaarbeurs Utrecht. Eerder verplaatste organisator Easyfairs de beurs al naar 23, 24 en 25 juni 2020.