Wild Pig presenteert associatie-wijnwiel

Wild Pig wijnwiel

Wild Pig lanceert het associatie-wijnwiel . Met ‘Mijn wijnwiel’ wil het wijnmerk beginnende wijnliefhebbers helpen om een eigen geheugen op te bouwen voor de verschillende druivenrassen. 

Mijn wijnwiel is afgeleid van het ‘aromawiel’ dat gebruikt wordt in wijncursussen. Deze gaat in op de verschillende aroma’s die men in wijn kan ruiken en proeven. Wild Pig wijnen denkt dat consumenten wijn meer op associatie kiezen dan op smaak. "Beter zou dus zijn om je af te vragen wat er in je opkomt bij de wijn en met wie je deze zou willen drinken. Of waar je van gaat dromen als je de wijn proeft. Dit geeft hele andere referenties die makkelijker te onthouden zijn en eigenlijk voor iedereen ook anders zijn. Daarmee kan je ook eigenlijk geen fouten maken en is proeven volgens dit ‘systeem’ plezierig eenvoudig en toch heel leerzaam voor de herkenning van de druivenrassen."

Associaties

Vorig jaar startte Wild Pig tijdens de huishoudbeurs met het creëren van nieuwe termen en associaties voor wijnsoorten. Een chardonnay werd vergeleken met een ochtenddouche, gezelligheid en een spontane kus van een vreemde. Bij de sauvignon blanc kwamen associaties als borrelen met vriendinnen, rollebollen in het gras en eerste lentezon. Een viognier deed denken aan flirten, dame met pit en zwemmen bij maanlicht. Voor de syrah rosé gingen de dromen onder andere naar een koude lentenacht, een terrasje, pootje baden in de zee, Champs Elysee.

Voor de rode wijnsoorten waren de associaties duidelijk warmer zoals voor de merlot die voor sommigen stond voor liefde, onder een dekentje bij de open haard, vlees fondue en chocolade. En een cabernet sauvignon kiest men bij een goed gesprek, intiem, met goede vrienden, samen plannen maken. Bij een syraz dacht men meer aan  mysterie, dansen op tafel, flamenco dans, beweging, koken met kruiden.

Door je eigen associatie op te schrijven leren wijnliefhebbers volgens Wild Pig snel welke wijn voor hen bij welke gelegenheid past. Op de Facebookpagina staat een instructievideo getoond en het wijnwiel is eenvoudig te downloaden. 

Wild Pig

Wild Pig is een populair wijnmerk in de Nederlandse supermarkt. Het franse wijnhuis Gabriel Meffre, met wijngaarden in de Rhône en de Languedoc, introduceerde het merk in 1997. Véronique Torcolacci maakt de wijnen. Haar doel is om toegankelijke wijnen te creëren die herkenbaar zijn vanwege de typische druivenrassen. Daarom zal de range van Wild Pig zich heel goed lenen om de verschillende druivenrassen opnieuw aan je eigen associatie te onderleggen.

De wijnen van Wild Pig zijn vegan. Bij de productie wordt alleen gebruik gemaakt van plantaardige middelen. Sinds dit jaar komen de wijnen van Wild Pig in lichtere flessen om de CO2 uitstoot terug te dringen. De fles weegt nu 410 gram in plaats van 500gr. Het merk bespaart hiermee jaarlijks 2.000 ton glas. 

De naam refereert naar de wilde zwijnen die Véronique Torcolacci bijna dagelijks tegenkomt in de wijngaarden. ‘Wild Pig’ ontleent zich aan één zeug die keer op keer terugkwam voor de beste druiven. In Nederland zijn er 7 variaties van Wild Pig verkrijgbaar: chardonnay, sauvignon, viognier, cabernet sauvignon, merlot, syraz en syrah rosé.

Dossiers
Lees ook
More Than Drinks Inspirations! verplaatst naar 12 en 13 september 2021

More Than Drinks Inspirations! verplaatst naar 12 en 13 september 2021

Vanwege de coronacrisis verschuift de Drankenbeurs More than Drinks Inspirations! naar 2021. Dat heeft organisator Alea Publishers, uitgever van onder andere More than Drinks! besloten na een rondgang in de drankenbranche. "We horen van steeds meer partijen dat ze het in deze situatie zowel financieel als organisatorisch niet verstandig vinden om mee...

PLUS beste wijnsupermarkt 2020

PLUS beste wijnsupermarkt 2020

PLUS is voor de achtste keer de beste wijnsupermarkt. De supermarktketen viert deze titel met de introductie van het wijnhuis Maison Castel in de wijnschappen. Maison Castel is afkomstig van het familiebedrijf Castel Fréres, met 21 landgoederen door heel Frankrijk.

Drie vragen aan Tjitske Brouwer

Drie vragen aan Tjitske Brouwer

Magister Vini Tjitske Brouwer runt al meer dan 33 jaar Vinoblesse samen met Marc Collard. Vinoblesse importeert biologische, biodynamische wijnen en vin naturel. Van alle zestig producenten waarmee gewerkt wordt zijn er veertien die zich bezighouden met het maken van vin naturel. More than Drinks stelt haar drie vragen over biologische wijn en vin naturel.