Wild Pig presenteert associatie-wijnwiel

Wild Pig wijnwiel

Wild Pig lanceert het associatie-wijnwiel . Met ‘Mijn wijnwiel’ wil het wijnmerk beginnende wijnliefhebbers helpen om een eigen geheugen op te bouwen voor de verschillende druivenrassen. 

Mijn wijnwiel is afgeleid van het ‘aromawiel’ dat gebruikt wordt in wijncursussen. Deze gaat in op de verschillende aroma’s die men in wijn kan ruiken en proeven. Wild Pig wijnen denkt dat consumenten wijn meer op associatie kiezen dan op smaak. "Beter zou dus zijn om je af te vragen wat er in je opkomt bij de wijn en met wie je deze zou willen drinken. Of waar je van gaat dromen als je de wijn proeft. Dit geeft hele andere referenties die makkelijker te onthouden zijn en eigenlijk voor iedereen ook anders zijn. Daarmee kan je ook eigenlijk geen fouten maken en is proeven volgens dit ‘systeem’ plezierig eenvoudig en toch heel leerzaam voor de herkenning van de druivenrassen."

Associaties

Vorig jaar startte Wild Pig tijdens de huishoudbeurs met het creëren van nieuwe termen en associaties voor wijnsoorten. Een chardonnay werd vergeleken met een ochtenddouche, gezelligheid en een spontane kus van een vreemde. Bij de sauvignon blanc kwamen associaties als borrelen met vriendinnen, rollebollen in het gras en eerste lentezon. Een viognier deed denken aan flirten, dame met pit en zwemmen bij maanlicht. Voor de syrah rosé gingen de dromen onder andere naar een koude lentenacht, een terrasje, pootje baden in de zee, Champs Elysee.

Voor de rode wijnsoorten waren de associaties duidelijk warmer zoals voor de merlot die voor sommigen stond voor liefde, onder een dekentje bij de open haard, vlees fondue en chocolade. En een cabernet sauvignon kiest men bij een goed gesprek, intiem, met goede vrienden, samen plannen maken. Bij een syraz dacht men meer aan  mysterie, dansen op tafel, flamenco dans, beweging, koken met kruiden.

Door je eigen associatie op te schrijven leren wijnliefhebbers volgens Wild Pig snel welke wijn voor hen bij welke gelegenheid past. Op de Facebookpagina staat een instructievideo getoond en het wijnwiel is eenvoudig te downloaden. 

Wild Pig

Wild Pig is een populair wijnmerk in de Nederlandse supermarkt. Het franse wijnhuis Gabriel Meffre, met wijngaarden in de Rhône en de Languedoc, introduceerde het merk in 1997. Véronique Torcolacci maakt de wijnen. Haar doel is om toegankelijke wijnen te creëren die herkenbaar zijn vanwege de typische druivenrassen. Daarom zal de range van Wild Pig zich heel goed lenen om de verschillende druivenrassen opnieuw aan je eigen associatie te onderleggen.

De wijnen van Wild Pig zijn vegan. Bij de productie wordt alleen gebruik gemaakt van plantaardige middelen. Sinds dit jaar komen de wijnen van Wild Pig in lichtere flessen om de CO2 uitstoot terug te dringen. De fles weegt nu 410 gram in plaats van 500gr. Het merk bespaart hiermee jaarlijks 2.000 ton glas. 

De naam refereert naar de wilde zwijnen die Véronique Torcolacci bijna dagelijks tegenkomt in de wijngaarden. ‘Wild Pig’ ontleent zich aan één zeug die keer op keer terugkwam voor de beste druiven. In Nederland zijn er 7 variaties van Wild Pig verkrijgbaar: chardonnay, sauvignon, viognier, cabernet sauvignon, merlot, syraz en syrah rosé.

Dossiers
Lees ook
Coravin lanceert nieuwe modellen wijnconserveringssysteem

Coravin lanceert nieuwe modellen wijnconserveringssysteem

Coravin, producent van wijnconserveringssystemen, introduceert drie nieuwe modellen: Model Three, Model Five en Model Six. Elk model bevat de SmartClamps-technologie, waardoor de wijn kan worden geschonken zonder de kurk te verwijderen.

CJ Hendriks: Specialist in wijnlogistiek

CJ Hendriks: Specialist in wijnlogistiek

“Als je verstand hebt van wijn en je weet het ook nog te verkopen, dan doen wij de rest. Wij regelen voor een 100-tal wijnhandelaren het logistieke proces”, zegt Arne Melse, Managing Director van CJ Hendriks. Het familiebedrijf is gespecialiseerd in de complete logistiek van wijn en heeft al meer dan 175 jaar ervaring.

Winefield’s Auctioneers steunt horeca met wijnveiling

Winefield’s Auctioneers steunt horeca met wijnveiling

Veilinghuis Winefield’s Auctioneers organiseert 14 juni een speciale wijnveiling. De opbrengst van de geveilde wijnen en wijn gerelateerde items, en de kopers commissie komt ten goede aan een restaurant naar keuze van de koper.