Zien drinken doet drinken

7 mei 2019

Alcoholgebruik op sociale media beïnvloedt het drinkgedrag van jongeren. Dat concludeert Femke Geusens van de School voor Massacommunicatieonderzoek van de KU Leuven op basis van haar promotieonderzoek

Door redactie Foodlog

Geusens bevroeg de afgelopen 4 jaar meer dan 5.000 adolescenten en studenten om het effect van sociale media op de alcoholconsumptie van jongeren te onderzoeken. Ze ziet een verband tussen positieve alcoholberichten en alcoholconsumptie. 

Bijna 40% van de proefpersonen drinkt minstens 1 keer in de week alcohol en ongeveer 90% bezoekt minstens 1 keer per dag Facebook. Op 95% van de Facebookprofielen is alcoholgebruik te zien. Zelf plaatsen 25% van de studenten en 15% van de adolescenten minimaal een paar keer maand een alcohol-gerelateerd bericht op sociale media, schrijft Knack

Volgens Geusens kan de houding van familie en vrienden het effect van sociale media verminderen. “Wanneer jongeren het gevoel hebben dat deze minder positief staan ten aanzien van alcohol wordt de sterkte van het media-effect gedempt,” aldus Geusens.

Altijd op de hoogte blijven?