Albert Heijn rondt true price experiment af

14 juli 2023 Redactie BeverageNL Albert Heijn

Half april startte Albert Heijn in drie AH to go winkels een true price experiment. Klanten kregen de mogelijkheid om de echte prijs voor een kop koffie te betalen. 15 procent van de klanten koos hiervoor, meldt de supermarktketen nu het experiment is afgerond.

De true price is de normale winkelprijs plus de verborgen sociale- en milieukosten in de hele keten van een product. Albert Heijn startte dit experiment om te leren over hoe klanten reageren op het concept en de bewustwording over deze verborgen kosten te vergroten. Het experiment gebeurde in samenwerking met de onafhankelijke organisatie True Price.

Resultaten experiment

“Het experiment heeft bijgedragen aan een grotere bewustwording over de verborgen sociale- en milieukosten bij klanten”, meldt Albert Heijn in een persbericht. “De resultaten laten zien dat een deel van de klanten bereid is om de ‘echte prijs’ te betalen, maar bij het afrekenen niet altijd de keuze maakt om dit daadwerkelijk ook te doen. Daarnaast blijkt dat er nog weinig primaire ketendata beschikbaar is. Er wordt met name gerekend met secundaire data. Door meer primaire gegevens te verzamelen en te gebruiken, komt er een beter inzicht in mogelijke verbeteringen in de waardeketens van koffie, plantaardige en reguliere zuivel. Naast de huidige True Price-analyse van koffieproducten, gaat Albert Heijn met True Price werken aan het analyseren van aanvullende producten.”

Bijdrage Rainforest Alliance

Verduurzaming van de koffie- en theeketen is belangrijk voor de supermarktketen. Alle eigen merk (kruiden)thee en eigen merk koffiebonen hebben certificatie van Rainforest Alliance. De totale true price-bijdrage die klanten betaalden tijdens het experiment was €946,47. Albert Heijn verhoogt dit bedrag en doneert 10.000 euro aan de Rainforest Alliance om meer verbeterprojecten in de koffieketen mogelijk te maken.  

Op de website van Albert Heijn staat een white paper met alle informatie over de uitkomsten van het experiment.

Altijd op de hoogte blijven?