Belastingdienst: "Checklist naheffingsaanslag btw helpt ondernemers na gemiste btw-deadline"

Naheffingsaanslag_Belastingdienst

Foto: Belastingdienst

Het afgelopen kwartaal misten ongeveer 64.000 ondernemers de deadline om hun btw-aangifte en bijbehorende betaling te doen. Zij ontvangen binnenkort een naheffingsaanslag, veelal met boete. Dat laat de Belastingdienst weten in een persbericht. Om deze ondernemers te helpen, biedt de Belastingdienst de checklist naheffingsaanslag. Ook geeft de Belastingdienst tips om een aanslag te voorkomen.

Vooral startende ondernemers zijn volgens de Belastingdienst nog niet gewend aan de terugkerende btw-aangifte. Vaak doen zij zelf de btw-aangifte. Na ieder kwartaal hebben zij een maand de tijd om te zorgen dat de btw-aangifte en bijbehorende betaling bij de Belastingdienst binnen zijn. De deadlines zijn ieder jaar 31 juli, 31 oktober, 31 januari en 30 april. Ook ondernemers die geen omzet hebben gedraaid, dienen btw-aangifte te doen.

Wat gebeurt er als er geen aangifte is gedaan?

Als de Belastingdienst niet weet hoeveel omzet een ondernemer heeft gedraaid, voor welk bedrag er facturen zijn gestuurd of ontvangen, wordt een schatting gemaakt voor de te betalen btw. Dit gebeurt op basis van vaste bedragen. Het bedrag van de naheffingsaanslag kan daardoor behoorlijk hoog zijn. Een ondernemer die vervolgens toch btw-aangifte over het betreffende kwartaal doet, blijkt meestal minder te moeten betalen dan het door de Belastingdienst geschatte bedrag. Het advies is daarom om altijd alsnog aangifte te doen.

Ondernemers die de btw-aangifte niet of niet op tijd doen, ontvangen altijd een boete van 65 euro. Daarnaast bedraagt de boete voor het niet doen van de betaling 3 procent van het niet-betaalde bedrag, met een minimum van 50 euro en een maximum van 5.278 euro. Deze boete wordt nadat de aangifte alsnog is gedaan evenredig teruggebracht. Is er daarna geen btw te betalen, dan is er geen boete voor het niet of niet tijdig betalen.

De Belastingdienst raadt ondernemers, die een naheffingstoeslag hebben ontvangen aan om gebruik te maken van de checklist naheffingstoeslag. Daarmee controleren ondernemers in drie stappen of de naheffingsaanslag klopt en welke actie nodig is.

Voorkom een naheffingstoeslag

Het beste is natuurlijk om een naheffingstoeslag en een boete te voorkomen. De Belastingdienst geeft drie tips om ondernemers hiermee te helpen.

1. Noteer de deadlines voor de btw-aangifte en -betaling in de agenda
Stel twee weken voor iedere deadline een herinnering in. De deadlines van de kwartaalaangiften en -betalingen zijn ieder jaar op 31 januari, 30 april, 31 juli en 31 oktober.

2. Plan de betaling
Vroeg in de maand aangifte doen, maar liever pas aan het einde van de maand betalen? Plan de betaling dan enkele dagen voor de deadline in via online bankieren. Zo staat de betaling vóór het verstrijken van de deadline op de bankrekening van de Belastingdienst.

3. Doe altijd btw-aangifte
Geen facturen verstuurd of ontvangen en geen omzet gedraaid? Doe ook dan btw-aangifte.

Meer informatie en hulpmiddelen voor startende ondernemers zijn te vinden op de website van de Belastingdienst.

Dossiers
Lees ook
De onderneming en beperkte gemeenschap van goederen

De onderneming en beperkte gemeenschap van goederen

Met ingang van 1 januari 2018 is het huwelijksgoederenregime ingrijpend veranderd. Indien u vóór 1 januari 2018 in het huwelijksbootje bent gestapt, geldt de algehele wettelijke gemeenschap van goederen. Zo valt bij ondernemers ook de eigen zaak na het huwelijk in de gemeenschap.

Belastingdienst: Verleng bijzonder uitstel van betaling uiterlijk 30 juni

Belastingdienst: Verleng bijzonder uitstel van betaling uiterlijk 30 juni

Ondernemers hebben tot 30 juni de tijd om het bijzonder uitstel van betaling te verlengen. De Belastingdienst adviseert ondernemers die nog niet aan de nieuwe betalingsverplichtingen kunnen voldoen om het uitstel te verlengen. Hierover stuurde de dienst afgelopen weekend een brief naar 60.000 ondernemers, waaronder de detailhandel en horeca.

Naar een gezond groeibedrijf

Naar een gezond groeibedrijf

Wie had tien jaar geleden kunnen denken dat we onze wasmachines, maaltijden en dagelijkse boodschappen tegenwoordig vooral online bestellen? Dat e-health en m-health gemeengoed worden, dat we auto’s steeds vaker delen (beschikbaarheid is immers belangrijker dan bezit) en dat er volop wordt geëxperimenteerd met zelfsturende auto’s?