Combinatie suiker, koolzuur en cafeïne maakt frisdrank verslavend

frisdrank-pixabay

Frisdrank is ontworpen om verslavend te zijn, meent Gary Wenk, afdelingsdirecteur neuroscience aan de Ohio State University. Volgens hem kiezen producenten voor 'precies de juiste hoeveelheid zoetstof, cafeïne en koolzuur'. Wenk schreef ‘Your Brain on Food’ en zet zijn theorie over Cola uiteen tegenover CNN.

In een blikje Coca-Cola zit 39 gram suiker, oftewel 10 theelepels. Dat is meer dan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Wenk: 'Deze suikers werken op het beloningssysteem in de hersenen. Die geven een dosis dopamine af en daar worden we gelukkig van. Maar zo snel als dit effect komt, is het ook weer weg. Dan willen je hersenen hetzelfde rondje opnieuw.'

Ook in het geval van cafeïne vragen je hersenen om meer. Je kunt er zelfs een beetje afhankelijk van raken. Wanneer je je lichaam een keer geen cafeïne geeft, kun je hoofdpijn krijgen en kun je je slecht concentreren.

Tot slot heeft de koolzuur in frisdrank een belangrijke rol in de verslaving. Wenk: 'Als je je colaatje een dag op het aanrecht laat staan voordat je het gaat drinken, hoeveel zou je er dan van genieten? Koolzuur maakt iedere drank verslavender.'

Bron: Foodlog, 30/10/2019

Lees ook
Ciders hebben vaak stiekem toch toegevoegde suikers

Ciders hebben vaak stiekem toch toegevoegde suikers

Ciders in de Verenigde Staten kunnen toegevoegde suikers bevatten die niet op het etiket worden gedeclareerd. Dat blijkt uit onderzoek van de Universiteit van New Mexico. De wetenschappers testten 23 verschillende ciders van 15 merken op koolstofisotopen. Suiker uit appel, peer of bessen (waar de cider van gemaakt wordt) heeft een ander soort koolstofisotoop...

Heineken gaat Nederlandse tak reorganiseren

Heineken gaat Nederlandse tak reorganiseren

Bierbrouwer Heineken gaat de Nederlandse tak reorganiseren. De organisatie wordt opgesplitst in drie aparte werkmaatschappijen. De reorganisatie is volgens de bierbrouwer noodzakelijk omdat de doelstellingen van verschillende onderdelen steeds verder uiteen lopen. In 2020 moet de nieuwe organisatie gereed zijn. Reoganisatie Heineken De reorganisatie...

AB InBev investeert miljoenen in onderzoek naar cannabisdrankjes

AB InBev investeert miljoenen in onderzoek naar cannabisdrankjes

Brouwerijmultinational AB InBev gaat  met de cannabisproducent Tilray om onderzoek te doen naar cannabisdrankjes. AB InBev heeft interesse in niet-alcoholische dranken die de stoffen tetrahydrocannabinol (THC) en cannabidiol (CBD) bevatten. Met het onderzoek willen de multinationals inzicht krijgen in de technische en commerciële mogelijkheden voor...