Creativiteit als wapen tegen coronacrisis

26 mei 2020 Christiaan van Beemen Pixabay
Foto: Pixabay

De coronacrisis hakt er flink in bij de Nederlandse voedingsspeciaalzaken. De brancheverenigingen van bakkers, slagers, viswinkels en slijters zien dramatische omzetverliezen én een enorme veerkracht en creativiteit. Hoe gaan de slijters om met de coronacrisis?

In 2019 waren er in Nederland 3128 slijterijen, waarvan circa 1300 borrelshops (inpandige ­supermarktslijterijen), 700 ketenslijterijen, 600 zelfstandigen en 500 internetslijters. Gezamenlijk hadden ze vorig jaar een netto jaaromzet van 958 miljoen euro (bron: Locatus en CBS). Ron Andes, voorzitter van de Koninklijke SlijtersUnie die de 600 zelfstandige slijterijen vertegenwoordigt, zegt dat dat getal in 2020 waarschijnlijk aanzienlijk lager zal liggen. Andes: “Ik schat dat de zelfstandige slijters momenteel een omzetverlies van 20 tot 30 procent hebben. Veel van hen zijn voor een deel van hun inkomsten afhankelijk van de horeca en de zakelijke markt. Die omzet verdwijnt nu volledig.”

Horeca

Een deel van de horeca-ondernemers lijkt zich zelfs te ontplooien tot concurrent van de slijterij. “Horecazaken mogen geen klanten ontvangen, maar ze mogen wel bezorgen,” zegt Andes. “We zien nu dat er grote partijen wijn worden verkocht tegen bodemprijzen, zodat restaurants toch nog wat kunnen verdienen. Alleen wijn verkopen is verboden, maar er wordt nauwelijks op gehandhaafd. BOA’s zijn druk bezig met mensen die anderhalve meter afstand moeten bewaren.”

Voor de horeca-ondernemers die proberen het hoofd boven water te houden, zegt Andes nog wel begrip te kunnen opbrengen. Maar dat geldt niet voor de groothandels en bierproducenten die rechtstreeks aan consumenten zijn gaan leveren en de gelegenheidsslijters die sinds de crisis op internet verschijnen. “Er zijn allerlei cowboys bijgekomen, die misbruik maken van de crisis en illegaal drank verkopen.”

Positieve ontwikkelingen

Naast de problemen die de coronacrisis met zich meebrengt, ziet Andes ook enkele positieve ontwikkelingen. Hoewel de drankverkoop afneemt, zegt Andes dat de drinkmomenten thuis toenemen. “Dat komt door het cocoonen. Mensen zitten gezellig samen thuis en willen voor die momenten iets moois kopen. Daarvoor ga je naar de slijter.”

Qua creativiteit doet de slijter niet onder voor collega-ondernemers. Zo introduceerde Slijterij de Vuurtoren uit Sluis het ‘Crisispakket’, in de webshop verkocht als ‘een troostdoos voor jezelf, of om iemand in deze zware tijden een hart onder de riem te steken’. En ook de producent ontdekt nieuwe mogelijkheden. Het bekende Groningse merk Hooghoudt produceert sinds kort niet alleen de bekende gedestilleerde dranken, maar ook desinfectiemiddelen, speciaal voor zorgverleners. “We zien dat er woekerprijzen ontstaan en dat willen we tegengaan door desinfectiemiddelen aan te bieden tegen normale kostprijzen,” zo is te lezen op de website van Hooghoudt. Voor particulieren biedt de slijter een oplossing, zegt Andes: “Voor een fles goedkope wodka of jenever betaal je nu minder dan voor een fles reinigingsmiddel. En het werkt prima.”

Dit is een deel van het artikel Creativiteit als wapen tegen coronacrisis uit Bakkers in bedrijf 4-2020.

Altijd op de hoogte blijven?