De waarde van competities

25 juni 2015

De herkomst van de medailles op de fles

Sinds 2000 ben ik jurylid van diverse wijn- en distillatencompetities - u weet wel, van die medailles op de fles -, en jaarlijks vlieg ik daarvoor de halve wereld over. Afgelopen jaar zat ik in China, Brazilië, het UK en Zuid-Afrika. Behalve veel verschillen tussen de competities zie ik ook een grote overeenkomst: de voorspellende werking. Maar misschien is dat wel een kip-eneiverhaal? Veel competities laten zien wat de toekomst gaat of kan brengen. Een aantal jaren geleden bijvoorbeeld was er een grote groei in het aantal gins die waren ingeschreven; kort daarna begon deze categorie in de markt (lees: winkels) te groeien.

Competitie-06-2015-Patrick-van-Zuidam Patrick Zuidam treedt regelmatig op als jurylid op internationale competities.

Vraag is dan uiteraard of die toekomst wordt voorspeld door de uitslag van de competitie, of dat die voorspelling al aan de gang is zodra een bedrijf besluit mee te doen. Ikzelf denk dat het die eerste is, hoewel het toch iets gecompliceerder is. De toename van gins bij competities een aantal jaren geleden was op zichzelf geen garantie voor de groei van de verkoop in winkels. Wat je namelijk vooral ziet is dat gin die een goede beoordeling krijgt, het daarna ook goed gaat doen. Geen medaille betekent geen extra aandacht voor de kwaliteit immers. Een bemoedigend beeld, want kwaliteit doet er dus wel toe. Als dat merk dan ook nog geld over heeft voor goede promotie, dan is succes eigenlijk al bijna verzekerd.

Lees het hele artikel in de nieuwe uitgave. Vraag een proefnummer aan of abonneer je en blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen.

Altijd op de hoogte blijven?