Herbruikbare maaltijdverpakking wint Bunzl Packaton 2024

28 februari 2024 Bunzl Packaton
Jaarlijks gaan HAS-studenten een dag aan de slag met het ontwerpen van een innovatief verpakkingsconcept tijdens de Bunzl Packaton. Dit jaar wonnen Judith van Schaik en Emma Janssen deze packaton met hun verpakkingsconcept: een reusable maaltijdverpakking.

Bunzl Retail & Industry organiseert jaarlijks de Bunzl Packaton voor studenten van de opleiding Food Innovation aan de HAS Hogeschool in Den Bosch. Tijdens deze packaton ontwerpen studenten in één dag een innovatief verpakkingsconcept dat ingaat op een actueel verpakkingsvraagstuk in de foodretailmarkt.

Bunzl Packaton 2024

De Bunzl Pacakton 2024 vond plaats op 27 februari. Studenten werkten in groepjes aan een verpakkingsconcept en aan het einde van de dag presenteerden zij hun ideeën met een dummy en een pitch. Een vakjury, bestaande uit Ype Bonnema (category manager), Britt Jansen (office accountmanager Food) en Korinda Kant (campagne specialist) van Bunzl Retail & Industry, beoordeelde de ideeën van de studenten op gebruiksvriendelijkheid, haalbaarheid, presentatie en uitstraling, shopper gerichtheid, communicatie en originaliteit. Een ander beoordelingscriterium was duurzaamheid met onder andere reduce en re-use als onderdeel.

Judith van Schaik en Emma Janssen wonnen de Bunzl Packaton 2024 met hun verpakkingsconcept De Haphouder. De Haphouder is een herbruikbare verpakking voor maaltijdbroodjes, gevulde wraps of sushi die de consument stimuleert om de verpakking te hergebruiken. Een schuifsysteem maakt de verpakking variabel inzetbaar voor diverse producten. De verpakking is gemaakt van mono-materiaal en via een statiegeldsysteem weer terug in te nemen. Ook is de verpakking hersluitbaar, food-save en (gedeeltelijk) transparant.

Organisatie

Ieder jaar vraagt Bunzl Retail & Industry haar klanten om een vraagstuk waar studenten mee aan de slag kunnen gaan. Het doel is de creativiteit van de studenten en de praktijk aan elkaar te verbinden. Er wordt specifiek gekozen voor een vraagstuk uit de praktijk:

“Op deze manier zijn de ideeën van de studenten echt van waarde voor onze klant. We zien dat herbruikbare verpakkingen steeds meer de norm worden. Samen met onze klanten zijn we op weg naar een circulaire economie, waarin we steeds minder nieuw materiaal gebruiken voor verpakkingen. Ook wetgeving stimuleert de klant over te stappen op een andere manier van verpakken. Ofwel een andere manier van denken! Wij beoordelen daarom dit jaar niet alleen het verpakkingsontwerp, maar ook het systeem erachter over hoe de verpakking weer ingezameld en schoongemaakt wordt,” vertelt Ype Bonnema, category manager bij Bunzl Retail & Industry.

 

Dit artikel verscheen eerder op: Evmi

Altijd op de hoogte blijven?