Nudgingcampagne op biologisch assortiment AH

15 april 2024 pexels
Een nudgingcampagne door Bionext, ketenorganisatie voor biologische landbouw en voeding, moet klanten van Albert Heijn wijzen op het biologische aanbod. Daarbij zien klanten gedurende twaalf weken teksten in het schap als ‘biologisch, proef het verschil’. De effectiviteit van de nudges, wordt na afloop van de campagne geanalyseerd.

Bionext start een landelijke nudgingcampagne op het biologische assortiment in negentig winkels van Albert Heijn. Gedurende twaalf weken zien klanten van Albert Heijn kaartjes in het biologische schap met teksten als: ‘voor hetzelfde geld heb je biologisch’, ‘biologisch, proef het verschil’ en ‘biologisch, goed voor de natuur, goed voor jou!’. Met de kaartjes worden klanten gewezen op het biologische aanbod en de voordelen van biologisch.

Meer kennis over biologisch heeft invloed op het daadwerkelijke biologische koopgedrag, aldus Bionext. Zo blijkt uit onderzoek dat de behoefte naar biologisch stijgt van 42 procent naar 57 procent, wanneer een consument weet wat biologisch inhoud en 31 procent geeft aan biologisch te kopen en bereid te zijn hier meer voor te betalen, omdat ze weten wat de voordelen van biologische producten zijn. Een gebrek aan kennis is deels reden om niet vaker biologisch te kopen. Het doorbreken van die kennisbarrière moet om die reden leiden tot een hogere biologische consumptie (GfK, 2024).

“We vinden het belangrijk om onze klanten te inspireren om vaker biologisch te kiezen,” zegt Johan van der Zanden, directeur marketing en communicatie bij Albert Heijn. “Daarom ben ik blij dat we samen met Bionext gedurende langere tijd kijken hoe we dat het beste bij het schap kunnen doen. Als supermarkt met het grootste aanbod biologische producten in Nederland zetten we onverminderd in op ons biologische assortiment en daar is dit project een mooi voorbeeld van.”

Europese campagne

De nudge bij Albert Heijn is onderdeel van de Europese consumentencampagne ‘de mooiste boodschap is bio uit Europa’ en loopt tot half juni. Om consumenten te stimuleren vaker voor biologisch te kiezen, wordt er vanuit de Europese campagne samenwerking gezocht met retailers. Supermarkten zijn goed voor 75 procent van de totale biologische omzet en hebben om die reden een belangrijke rol in de groei van biologisch en de transitie naar een toekomstbestendig landbouw- en voedselsysteem. Supermarkten kiezen er volgens Bionext steeds vaker voor om biologisch prominenter aan te bieden of in te zetten op de zogeheten vervangingsstrategie, waarbij biologisch de standaard wordt.

Dat nu Albert Heijn ook landelijk start met nudges op biologisch is volgens ketenorganisatie Bionext ontzettend positief: “Albert Heijn heeft met 1900 producten het grootste assortiment en heeft consumenten die biologisch willen dus ook veel te bieden. Eerdere nudgingpilots bleken zeer effectief in het stimuleren van de biologische verkoop, we zijn dan ook heel benieuwd naar de resultaten van deze campagne”, aldus Paulien Hoftijzer, communicatiemanager bij Bionext. Welke boodschap de consument het meest aanspreekt en wat de effectiviteit is van de nudges, wordt na afloop van de campagne geanalyseerd.

Bron: Bionext

Dit artikel verscheen eerder op: Evmi

Altijd op de hoogte blijven?