Staatssecretaris presenteert ontwerpbesluit voor statiegeld op blikjes

Beeld: Pixabay

Staatssecretaris van Veldhoven informeert de Tweede Kamer over het ontwerpbesluit voor verplicht statiegeld op blikjes. Als het aantal blikjes in zwerfafval volgend jaar niet 70% lager is, voert het kabinet statiegeld in op blikjes. De wet bepaalt dat het statiegeld minstens 15 cent wordt, zoals dat ook bij kleine plastic flessen geldt.

Uit de zwerfafvalmonitor van Rijkswaterstaat blijkt dat het aantal blikjes in de eerste helft van 2020 19% hoger was dan in de periode 2016/2017. Het is aan de industrie om die toename te kenteren. Als zij erin slaagt om het aantal zwerfblikjes met 70% te reduceren en het aantal gerecyclede blikjes naar 90% te brengen, komt de wet er niet. Als de industrie de doelen niet haalt, gaat de statiegeldregeling in 2022 in. De bedrijven die de blikjes op de markt brengen, worden zelf verantwoordelijk voor het opzetten van een statiegeldsysteem. De industrie krijgt de verplichting om 90% van de verkochte blikjes gescheiden in te zamelen.  

Bron: Rijksoverheid

Dossiers
Meer over
Lees ook
Hertog Jan presenteert de nieuwe Grand Prestige Vatgerijpt

Hertog Jan presenteert de nieuwe Grand Prestige Vatgerijpt

Bierbrouwerij Hertog Jan presenteert een nieuwe Grand Prestige Vatgerijpt. Het bier van de vierde editie van de Grand Prestige heeft negen maanden gerijpt in houten vaten van vier Schotse distilleerderijen, elk met een heel eigen karakter.

Nieuwe landelijke tv-campagne bierbrouwers

Nieuwe landelijke tv-campagne bierbrouwers

De Nederlandse Brouwers lanceren de nieuwe landelijke tv-campagne Gouden Momenten om de horeca te steunen. Hiermee willen de brouwers consumenten laten zien dat je ook met inachtneming van alle geldende maatregelen, 'gouden momenten' in de horeca kunt ervaren. Ze roepen consumenten op hun ‘gouden moment’ te delen op sociale media met #goudenmomenten.

Corona veroorzaakt daling bierverkoop AB InBev en Heineken

Corona veroorzaakt daling bierverkoop AB InBev en Heineken

De coronacrisis zorgde de afgelopen maanden voor een daling van de bierverkoop van de grote brouwerijen AB InBev en Heineken. In veel landen sloot de horeca vanwege het coronavirus de deuren, wat een negatief effect had op de verkoop van bier. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers van beide brouwerijen.