Bierprijzen in de horeca stijgen zo’n vier procent

NK TapwedstrijdenBier wordt duurder. In de horeca moeten klanten zo’n vier procent meer betalen voor hun biertje. De redenen die de bierbrouwers geven voor de prijsstijging zijn gestegen arbeidskosten, hogere grondstofprijzen, een tegenvallende zomer, innovaties en inflatie. Ondertussen blijven de supermarkten stunten met hun bierprijzen. “Voor pakweg drie biertjes in het café heb je een heel krat pils thuis,” meldt RTL Nieuws.

De prijzen van bier in de horeca en de supermarkt zijn de afgelopen jaren erg uiteen gelopen. Volgens cijfers van het CBS stegen de bierprijzen in de supermarkt van 2007 tot 2017 met acht procent.  In de Horeca ging dit veel harder. Daar stegen de prijzen met 45 procent.

Laurens Sloot, hoogleraar Retail Marketing aan de Rijksuniversiteit Groningen, geeft aan RTL NIeuws de volgende verklaring. “Supermarkten hoeven geen winst te maken op bier. Dat doen ze op andere producten die klanten kopen, zoals brood, vlees en groente.” Zo’n 60 procent van het bier wordt verkocht tijdens promotie-acties. Daarnaast betalen supermarkten minder voor bier. De levering aan supermarkten is voor brouwerijen veel efficiënten en daardoor goedkoper. Ook nemen supermarkten veel meer af en hebben daardoor een betere onderhandelingspositie.

Horeca-ondernemers hebben deze voordelen niet. De vier grote bierbrouwerijen Heineken, Grolsch, Swinkeld en AB InBev, verhoogden de prijzen dit jaar met zo’n vier procent. Een fust bier van 50 liter kost nu gemiddeld 149,90. Daarbij komen volgens Bernadet Naber van Koninklijke Horeca Nederland de stijgende gemeentelijke leges, hogere lonen en stijgende energieprijzen.

Het prijsverschil is voor horecaondernemers moeilijk uit te leggen aan hun klanten. Een rechtvaardiging is te vinden in de service die ze verlenen. Biersommelier Rock Kempen adviseert horeca-ondernemers om zich daar op te richten. “Dat is het enige waarop ze zich kunnen onderscheiden”, zegt hij tegen RTL Nieuws.