Acht punten die van je winkel een experience maken

Experience wordt steeds belangrijker voor een winkel. Klanten zijn op zoek naar een ervaring. Het begrip experience-economy is al twintig jaar geleden bedacht, maar het is nog steeds niet helemaal duidelijk wat een ‘ervaring’ precies is. 

Tijdens de Belgium Chocolate Summit sprak Katelijn Quartier hierover. Zij is gepromoveerd in retail design en is academisch directeur van het kenniscentrum Retail Design Lab. “Er is in de wetenschap erg veel kennis, maar dat is lang niet allemaal bekend bij het publiek”, aldus Quartier. Zij noemt acht punten die van een winkel een experience maken. 

1. Thema
De winkelervaring moet een thema hebben. Een klant koopt niet meer alleen een product, maar wil ook een ervaring

2. Alles moet coherent zijn
Alle uitingen, van de muziek tot het personeel en aankleding moeten coherent zijn en bijdragen aan het thema

3. Geen verstorende elementen
Er zijn geen verstorende elementen. Volgens Quartier accepteert een consument maximaal drie storende elementen, zoals radio, onvriendelijk personeel en een vieze vloer. Hierna gaat de klant waarschijnlijk weg.

4. Inspelen op de gemoedstoestand
De winkel speelt in op de gemoedstoestand van de klant: er zijn elementen aanwezig die een klant vrolijk, sereen of juist nieuwsgierig maken. Dit moet aansluiten op het thema van de winkel.

5. Herinneringen
De winkel creëert herinneringen voor de klant.

6. Prikkel de zintuigen
Alle zintuigen van de klant moeten worden geprikkeld: niet alleen visueel, maar ook wat betreft geur en geluid.

7. Inspelen op onderbewustzijn
Een winkel moet inspelen op het onderbewuste van een klant. Een bepaalde opstelling of kleurcode kan onbewust meer invloed hebben dan klanten zelf denken.

8. Authenticiteit
De winkel is authentiek

Lees ook
Kennismaking nieuwe bestuursleden Koninklijke Slijtersunie - Dennis Poldervaart

Kennismaking nieuwe bestuursleden Koninklijke Slijtersunie - Dennis Poldervaart

Op 25 mei jl. zijn tijdens de algemene ledenvergadering van de SlijtersUnie – die in verband met Covid-19 digitaal plaats vond – Dennis Poldervaart en Peter van Sloun verkozen tot nieuwe bestuursleden. In dit artikel maken we kennis met Dennis.

More Than Drinks Inspirations! verplaatst naar 12 en 13 september 2021

More Than Drinks Inspirations! verplaatst naar 12 en 13 september 2021

Vanwege de coronacrisis verschuift de Drankenbeurs More than Drinks Inspirations! naar 2021. Dat heeft organisator Alea Publishers, uitgever van onder andere More than Drinks! besloten na een rondgang in de drankenbranche. "We horen van steeds meer partijen dat ze het in deze situatie zowel financieel als organisatorisch niet verstandig vinden om mee...

Wijnen enzo in Hooglanderveen

Wijnen enzo in Hooglanderveen

Marcel Meulenbeld is eigenaar van Wijnen enzo in Hooglanderveen, een drankenwinkel waar het voor 98% procent om wijn draait. Marcel importeert bijzondere wijnen uit heel Europa, heeft achter in zijn winkel een proeflokaal en levert aan horeca en sportkantines.