Belgische studie: ‘verbiedt alle reclame voor alcohol’

bier

De beste manier om de Belgische volksgezondheid te beschermen tegen de kwalijke invloed van de alomtegenwoordige alcoholreclames is een totaalverbod op reclame voor alcohol en afschaffen van het 'happy hour' in de Belgische cafés. Dat is de uitkomst van een onderzoek door de universiteit van Gent in opdracht van het Federaal Wetenschapsbeleid (BELSPO), schrijft onder meer De Morgen. De kans dat zo'n verbod er komt, is klein. Industrie, brancheorganisaties, reclamemakers en de minister van Volksgezondheid, Maggie de Block, lopen er niet warm voor.

“Hoe meer alcoholreclame je ziet, hoe positiever je ten opzichte van alcohol staat, hoe groter de kans dat mensen de schadelijke effecten van alcohol onderschatten. We moeten de blootstelling absoluut tot een minimum beperken,” zegt onderzoeker Ruben Kramer in de krant. 

De onderzoekers vergeleken het beleid ten aanzien van reclame en marketing van alcoholhoudende dranken in verschillende Europese landen met dat van België. Andere landen blijken veel strengere regels te hanteren ten aanzien van alcoholreclames. Zo besloot Frankrijk al in de jaren '90 sportsponsoring door alcoholproducenten te verbieden. In België heet de eredivisie van het voetbal nog gewoon de Jupiler Pro League. 

Ook constateerden de onderzoekers dat het convenant over alcoholreclame tussen de overheid en de industrie weinig zoden aan de dijk zet. De Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP), zeg maar de Belgische Reclame Code Commissie, controleert niet naar behoren. 

Net deze week werd bekend dat de minister van Volksgezondheid, Maggie De Block, het convenant heeft aangescherpt. Vanaf september krijgt ook Volksgezondheid een rol bij klachten over alcoholreclames en kan de JEP voortaan boetes tot €10.000 opleggen.

Bron: Foodlog

Lees ook
AB InBev mag niet suggereren dat je dik wordt van light bier van de concurrent

AB InBev mag niet suggereren dat je dik wordt van light bier van de concurrent

Bierbrouwer AB InBev moet stoppen met het verspreiden van ‘misleidende’ reclame voor Bud Light, een biertje van rivaal MillerCoors. Dat oordeelde een rechter, schrijft De Tijd.

Europeanen drinken minder alcohol

Europeanen drinken minder alcohol

Over een periode van bijna 30 jaar is de consumptie van alcoholische dranken wereldwijd met 10 procent gestegen. Gemiddeld nam de alcoholconsumptie toe van 5,9 liter pure alcohol per persoon per jaar naar 6,5 liter. In volume nam de consumptie wereldwijd zelfs met 70 procent toe: van 20.999 miljoen liter pure alcohol per jaar tot 35.676 liter. Volgens...

Zien drinken doet drinken

Zien drinken doet drinken

Alcoholgebruik op sociale media beïnvloedt het drinkgedrag van jongeren. Dat concludeert Femke Geusens van de School voor Massacommunicatieonderzoek van de KU Leuven op basis van haar promotieonderzoek.