Concurrentiepositie Spaanse wijn beter dan ooit

6 november 2023 Barcelona Wine Week

De voorbereidingen voor Barcelona Wine Week 2024 zijn in volle gang. In aanloop naar de beurs spreekt de organisatie met Javier Pagès, voorzitter van Barcelona Wine Week en D.O. Cava. Niet alleen over de beurs, maar vooral over de uitdagingen van de Spaanse wijnsector.

De gevolgen van droogte zijn in veel delen van Spanje duidelijk zichtbaar. Is klimaatverandering een bedreiging voor de sector?
Klimaatverandering en de daarmee gepaard gaande droogte vormt een groot probleem voor de sector, hoewel niet alle gebieden in gelijke mate getroffen zijn. Het is een grote zorg voor de wijnsector die om verschillende oplossingen vraagt. Er zijn oplossingen die alleen voor de korte termijn bruikbaar zijn. Deze hebben wijnbouwers voor deze oogst ingezet. Maar er moeten ook oplossingen voor de lange termijn komen. De wijnindustrie moet hier in gaan investeren voor de toekomst.

Naast de uitdagingen op het gebied van duurzaamheid, hoe staat de Spaanse wijn er verder voor?
De Spaanse wijnhuizen hebben de afgelopen jaren geïnvesteerd in kwaliteit. Ook heeft de sector veel kennis ontwikkeld en het bereik naar markten en consumenten vergroot. Hierdoor bevindt de Spaanse wijnsector zich in een betere positie dan ooit om internationaal de concurrentie aan te gaan. Spaanse wijnen onderscheiden zich door hun uniciteit, kwaliteit en waarde.

En hoe staat de cava ervoor?
Door de droogte hadden de cava-producenten dit jaar een hele slechte oogst en zullen dit tekort op moeten vangen. Maar cava staat er goed voor. De afzet en de markt groeien terwijl  ook de waarde toeneemt. De mousserende kwaliteitswijn wordt steeds meer gewaardeerd en aantrekkelijker voor consumenten over de hele wereld. Cava groeit en dit betekent zowel meer concurrentie als de voordelen van een groeiende markt.

Wat zijn drie grote uitdagingen voor de Spaanse wijnindustrie?
Waardeverhoging van de sector blijft de grootste uitdaging voor de sector. Het is een marathon die met consistentie en doorzettingsvermogen moet worden gelopen. De sector moet de strategieën op dit doel afstemmen. Een andere uitdaging is duurzaamheid, zowel sociaal, economisch als ecologisch. En tot slot moet de Spaanse wijnsector blijven groeien op het gebied van internationalisering en het aantrekken van steeds meer consumenten.

Waardeverhoging is al jaren een doelstelling van de sector. Welke onderscheidende waarden heeft de Spaanse wijnsector volgens u?
Uitmuntendheid, diversiteit, authenticiteit en kwaliteit zijn de pijlers van de Spaanse wijn. De wijnproducenten moeten inzetten op een duidelijke commitment en één strategie. We moeten gokken, we kunnen niet alles zijn dat begrijpt de markt niet.

Barcelona Wine Week 2024 was in recordtijd uitverkocht. Waaraan schrijft u dit succes toe?
Ik geloof dat Barcelona Wine Week de Spaanse wijnhuizen een kwaliteitstentoonstelling biedt met belangrijke internationale kopers. Het is een aantrekkelijke beurs voor zowel bezoekers als exposanten vanwege de kwaliteit van de lezingen, de proeverijen en de sprekers. Bovendien is het de beurs om je onder te dompelen in de wereld van de Spaanse wijn en heeft het een zeer aantrekkelijk tentoonstellingsmodel: met de oorsprongsbenamingen, ruimte voor grote merken en voor kleine wijnhuizen, enzovoorts. En tot slot vindt de beurs plaats in Barcelona. Een geweldige bestemming voor bezoekers!

Een van de sterke punten van de beurs is de aanwezigheid van grote wijnimporteurs van over hele wereld. Hoe trekt u deze kopers aan?
We werken nauw samen met de Spaanse wijnfederatie. Dit is de meest prestigieuze organisatie van de Spaanse wijnsector. De aangesloten wijnmakerijen zijn allemaal exporteurs en actief op de belangrijkste markten van de wereld. Een andere samenwerkingspartner is ICEX, de organisatie die de voedingsindustrie en in het bijzonder de Spaanse wijn ondersteunt bij promotie. En tot beschikt ook Fira de Barcelona over een enorme kennis op dit gebied vanwege de jarenlange ervaring met het organiseren van grote evenementen. Door al deze factoren hebben we voor de vorige editie met succes 600 grote internationale kopers uitgenodigd. Voor de editie van 2024 willen we er meer dan 650 hebben.

Waarom moet een Spaans wijnhuis deelnemen aan Barcelona Wine Week?
Barcelona Wine Week is de maatstaf voor Spaanse kwaliteitswijn. We worden allemaal geconfronteerd met de uitdagingen van de waardering en internationalisering van wijn. Als alle wijngebieden en wijnhuizen gelijk optrekken kunnen we ons imago verder versterken en meer strategische markten bereiken zodat we kunnen blijven groeien.

Barcelona Wine Week 2024

Van 5 tot en met 7 februari vindt de Barcelona Wine Week 2024 plaats in - zoals de naam al zegt - Barcelona. Meer dan 850 wijnhuizen en 70 oorsprongsbenamingen zijn aanwezig en tonen hun producten aan inkopers van over de hele wereld. Op de beurs komen de belangrijkste uitdagingen voor de Spaanse wijnsector aan bod. Van de waardering van Spaanse wijn tot aanpassing aan de klimaatcrisis.

Altijd op de hoogte blijven?