Drankjournalist start crowdfunding voor vieux

7 september 2021 Redactie BeverageNL

Drankjournalist Ingmar Voerman is een crowdfundig gestart voor de lancering van Voerman Vieux. "Vieux heeft mij altijd enorm gefascineerd en het is mijn grote droom om deze drank met een rijke historie een tweede leven te geven", aldus Voerman. 

Vieux is het Nederlandse antwoord op de Franse cognac. De drank werd onder de naam cognac vekocht totdat begin jaren '60 het gebruik van de term cognac door Frankrijk aan banden werd gelegd. Nederlandse drankhandelaren introduceerden toen de naam vieux, omdat deze term op de meeste cognac-etiketten voorkwam. Vieux was inmiddels verworden tot een mix van suikerbietenalcohol, vieux-aroma en suiker. De drank had een lagere prijs dan cognac, waardoor vieux erg populair werd.  

Koetsiertje

Ingmar Voerman wil vieux nieuw leven inblazen. "Maar dan wel veel kwalitatiever dan hoe hij tot nu toe werd gemaakt", zegt hij, "want inmiddels heeft de Nederlandse drinker veel meer smaak ontwikkeld. We hebben er lang aan gewerkt om de smaak van deze eerste craft vieux te perfectioneren, maar zijn nu klaar om het merk te lanceren. De naam Voerman hebben we gekozen omdat dit een synoniem is voor koetsier. In het Bargoens werd vieux aangeduid met koetsierscognac of kortweg 'koetsiertje'. Waarschijnlijk omdat veel koetsiers het leven op de bok draaglijker maakten door tussendoor een glaasje vieux achterover te slaan."

Voerman Vieux

Voerman Vieux wordt ambachtelijk gemaakt van een houtgerijpt Frans druivendestillaat (oftewel brandy), verrijkt met botanicals als pomerans, vijgen, kardemom, kaneel en gemberwortel. Door zijn ronde en volle smaak is de vieux zowel puur als met ijs perfect te drinken. Dankzij het veelzijdige smaakprofiel is de vieux ook goed te gebruiken in mixdrankjes en cocktails. Om het merk te realiseren sloeg Ingmar Voerman de handen ineen met Jos Zonneveld, de man achter drankmerk By the Dutch. Voerman Vieux wordt geproduceerd door één van de oudste familiedestilleerderijen van Schiedam.

Crowdfunding

Via het platform CrowdAboutNow is Voerman een campagne gestart om 15.000 euro op te halen, die nodig is om het merk in de markt te zetten. In eerste instantie richt Voerman zich op Nederland, maar uiteindelijk wil hij Voerman Vieux ook internationaal verkopen.

Een deel van de winst van Voerman Vieux gaat naar het Nationaal MS Fonds en is bestemd voor onderzoek. MS is een neurologische aandoening waar Ingmar, met 17.000 andere Nederlanders, aan lijdt. "Een ziekte die nog altijd niet geneesbaar is. We hopen dit in de toekomst te kunnen veranderen!"

 

 

Altijd op de hoogte blijven?