Geen alcoholreclame op twee jongerenzenders

reclame tv_pixabay

Foto: Pixabay

In 2021 mag er geen alcoholreclames worden uitgezonden op de jongerenzenders Nickelodeon en Disney Channel. Dit past bij de afspraken van het Nationaal Preventieakkoord om problematisch alcoholgebruik tegen te gaan. Dat maakt Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA) bekend met een persbericht.

STIVA steunt de keuze om problematisch alcoholgebruik in samenwerking aan te pakken en draagt actief bij aan het behalen van de doelstellingen die zijn geformuleerd. Niet adverteren op zenders waar veel jongeren naar kijken en luisteren past daarbij. STIVA-directeur Peter de Wolf: “Alcoholreclame is bedoeld voor en moet ook gericht zijn op volwassenen. Dit brengt een plicht voor adverteerders met zich mee om minderjarigen zo weinig te bereiken. Daarom checkt STIVA wat jongerenzenders zijn en geldt de afspraak dat op die zenders geen alcoholreclame mag worden uitgezonden.”

Jongerenzenders

Op basis van kijk- en luistercijfers liet STIVA vaststellen welke zenders zijn aan te merken als jongerenzender. Geen enkele radiozender is aan te merken als jongerenzender. Voor de televisie zijn dit Nickelodeon en Disney Channel. Op deze zenders mag tot en met 31 december 2021 geen alcoholreclame worden uitgezonden.

Online en social media

Uit de cijfers blijkt dat de gemiddelde leeftijd van kijkers en luisteraars steeds verder opschuift. De Wolf: "Jongeren kijken minder tv en luisteren minder naar radio. Daarnaast zien we ook dat ook los daarvan jongeren minder bereikt worden via reclame op televisie. Hoe dan ook vinden we het belangrijk om naast de kijk- en luistercijfers van het lineaire televisie- en radioaanbod, ook te kijken naar wat er online en op social media gebeurt. Ook daar zijn we in het kader van het Nationaal Preventieakkoord commitments aangegaan. Heel concreet hebben wij een deal gemaakt met de vier grote social media platforms (Youtube, Snapchat, Facebook en Twitter) wereldwijd, waarbij zij zorgdragen dat alcoholreclame niet terecht komt bij 18-minners en de alcoholsector zich committeert niet in te kopen op profielen van personen onder de 18 jaar."

Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken (RvA)

Voor 21.00 uur mag helemaal geen alcoholreclame worden uitgezonden. Daarnaast mag reclame voor alcoholhoudende drank zich niet specifiek richten op minderjarigen. Dit geldt zowel voor de inhoud als de platforms waar de reclame wordt vertoond. Daarom laat STIVA elk jaar vaststellen welke zenders als jongerenzender kunnen worden aangemerkt. Een jongerenzender is een zender waarvan gemiddeld meer dan 25 procent van het totale kijk- en luisterpubliek bestaat uit minderjarigen. Voor de vaststelling van het percentage minderjarigen in het kijk- en luisterpubliek wordt uitgegaan van het gewogen gemiddelde van de kijk- of luistercijfers, afgezet tegen het gehele programma- aanbod van een zender. Nationaal Luister Onderzoek (NLO) en Stichting Kijk Onderzoek (SKO) hebben de onderzoeken uitgevoerd.

Voor alle overige televisie- en radiozenders geldt dat reclame voor alcoholhoudende drank niet mag worden uitgezonden op radio en televisie direct voorafgaand aan, of tijdens, of direct volgend op programma’s die volgens algemeen in de markt geaccepteerde luister- of kijkcijfers voor meer dan 25% worden gehoord respectievelijk bekeken door minderjarigen.

STIVA

Verenigd in de Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA) leveren de Nederlandse producenten en importeurs van bier (Nederlandse Brouwers), wijn (KVNW) en gedistilleerde dranken (SpiritsNL) een actieve bijdrage aan het bevorderen van verantwoorde alcoholconsumptie en het terugdringen van alcoholmisbruik. Tevens bevordert STIVA een maatschappelijk verantwoord marktgedrag door coördinatie van en communicatie over de zelfregulering die de bedrijfssectoren realiseren aan de hand van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RvA.)

Lees ook
Te belerend boek over alcoholgebruik

Te belerend boek over alcoholgebruik

Met zijn boek Drankje? trapt David Nutt tal van open deuren in. Ook zijn afkeer van alcoholgebruik steekt hij – in tegenstelling tot wat hijzelf beweert – niet onder stoelen of banken. Toch is het van oorsprong Britse boek in diverse opzichten een eyeopener.

Europeanen gaven meer geld uit aan alcohol tijdens eerste lockdown

Europeanen gaven meer geld uit aan alcohol tijdens eerste lockdown

Europeanen gaven 2,2 miljoen meer uit aan verwenproducten tijdens de eerste lockdown. Dat blijkt uit onderzoek van IRI naar de verkoop van alcoholische dranken, zoute snacks, zoetwaren en chocolade in Nederland, het Verenigd Koninkrijk (VK), Frankrijk, Duitsland, Spanje, Italië en Griekenland.

Investering voor Belgisch alcoholijs

Investering voor Belgisch alcoholijs

In 2017 lanceerden Jorgo Struyve en Nicolas Destoop hun alcoholijsjes onder de naam LiQ op de Belgische markt. Nu willen de mannen de volgende stap zetten en hun product in meer winkels in de schappen krijgen. Hiervoor hebben ze een investering nodig van 500.000. Ze hebben een ondernemer gevonden die 400.000 euro investeerd. De rest willen ze verzamelen...