Grolsch voert geen reclamecampagne rondom WK Voetbal

grolsch_wikimedia

Foto: Wikimedia

Bierbrouwer Grolsch gaat geen reclamecampagne opzetten rondom het WK Voetbal. Volgens een woordvoerder is dit besluit genomen door “een samenloop van omstandigheden”, waaronder de internationale kritiek op de mensenrechtensituatie in Qatar.  

“Wij hebben net een nieuwe campagne gelanceerd, de nadruk ligt daarbij op samen tijd doorbrengen. We gaan er geen aparte WK-campagne van maken", zegt een woordvoerder van Grolsch tegen het ANP. Er zit geen voetbal in de reclames die de bierbrouwer in november en december, als het WK in Qatar plaatsvindt, uit gaat zenden. De brouwer weet ook nog niet of ze deze reclames uit gaan zenden tijdens de reclameblokken rond de voetbalwedstrijden.

WK Voetbal Qatar

Sinds de toewijzing van het WK Voetbal aan Qatar in 2010 is er kritiek. Internationaal zijn er grote zorgen rondom de mensenrechten in het land. Volgens verschillende mensenrechtenorganisaties zijn er sinds de toewijzing duizenden gastarbeiders overleden bij de bouw van de stadions.

Besluit Grolsch

Deze internationale kritiek heeft ook een rol gespeeld bij het besluit van Grolsch. De bierbrouwers vreest dat klanten negatief op een WK campagne reageren. Bij eerdere WK’s had Grolsch wel een speciale campagne. Grolsch is niet het eerste bedrijf dat geen campagne gaat voeren rondom het WK Voetbal. Eerder liet ook supermarktketen Lidl weten dat ze een WK-campagne ongepast.

Geen nieuws meer missen van More than Drinks? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke twee weken het laatste nieuws in je mail.

Inschrijven nieuwsbrief
Dossiers
Lees ook
Drankenbranche in de media -week 19

Drankenbranche in de media -week 19

Nederlandse wijnjaar 2021, zorgen om Oekraïense wijnbouw en een interview met een brew master van AB InBev. Wat kwam er afgelopen week over de drankenbranche voorbij in andere media?

Drankenbranche in de media -week 18

Drankenbranche in de media -week 18

Kwartaalcijfers AB Inbev, Wijn is beter voor gezondheid dan bier of sterke drank en voorbereidingen voor statiegeld op blikjes. Wat kwam er afgelopen week in de media voorbij over de drankenbranche?

Drankenbranche in de media – week 17

Drankenbranche in de media – week 17

Online veilingmeester van wijnen, wijn verkopen uit een tank en de invloed van klimaatverandering op wijn. Wat kwam er afgelopen week allemaal voorbij over de drankenbranche in andere media?