Mede-eigenaar worden van brouwerij Jopen

18 april 2024 Jopen
Liefhebbers krijgen de kans mede-eigenaar te worden van bierbrouwerij Jopen. De Haarlemse brouwerij lanceerde een crowdfundingcampagne waarbij geïnteresseerden certificaten van aandelen kunnen kopen. Met de opbrengst wil Jopen inzetten op groei en verduurzaming.

De Haarlemse brouwerij Jopen begon bijna 30 jaar geleden als burgerinitiatief. In 1994, het jaar dat gevierd werd dat Haarlem 750 jaar stadsrechten bezat, probeerde een groep liefhebbers de brouwtraditie van de stad nieuw leven in te blazen. Inmiddels is Jopen, vernoemd naar de vaten waarin het Haarlemse bier in vroegere tijden werd vervoerd, uitgegroeid tot de grootste craftbierbrouwerij van Nederland. Het Haarlemse bier wordt verkocht in 2300 horecagelegenheden en 5600 winkels, en wordt geëxporteerd naar achttien landen.

Er nog genoeg ambitie om verder te groeien: “Lydian en ik zeggen vaak tegen elkaar dat we nog maar net begonnen zijn”, aldus oprichter Michel Ordeman, die het bedrijf samen met zijn vrouw Lydian Zoetman aanstuurt. “We hebben nog veel plannen en we zien veel groeimogelijkheden voor craftbier in het algemeen en Jopen in het bijzonder. Dat doen we het liefst samen met een groep trouwe fans en liefhebbers.”

Mede-eigenaarschap

Om de beoogde groei te realiseren, lanceerde Jopen eind vorig jaar een crowdfundingcampagne. Geïnteresseerden kunnen certificaten van aandelen kopen, waarmee ze mede-eigenaar worden van de brouwerij. Instappen kan vanaf €235,32. Het streefbedrag van de campagne is 2,5 miljoen euro. 

Met het opgehaalde kapitaal wil Jopen inzetten op groei en verduurzaming. Ordeman: “Er staat een nieuwe hoogwaardige afvullijn voor blikken op de planning, en een modernisering en verduurzaming van het brouwerijgebouw.” Verder staan een verbouwing van de Jopenkerk – Jopens vlaggenschip in het centrum van Haarlem – en een eigen pasteurisatielijn voor non-alcoholische bieren op de wensenlijst. 

Niet voor het eerst

Het is niet voor het eerst dat Jopen mede-eigenaren zoekt. In 1997 trok de brouwerij de eerste groep investeerders aan door Jobligaties te verkopen. Veel van deze investeerders zijn nog steeds betrokken bij de brouwerij. “Zij voelen net als onze collega’s als één grote Jopenfamilie”, aldus Ordeman. “Elk jaar rond Sint Maarten (11 november) worden zij uitgenodigd en bijgepraat over de stand van zaken. Nu is het tijd om ook de rest van Nederland onderdeel te maken van onze familie.”

Het plan is de jaarlijkse Jobligatiehoudersdag uit te breiden naar een (J)Open Crowd Event; een bierfestival voor alle investeerders. Daarnaast biedt de brouwerij, afhankelijk van het aantal aandelen dat iemand koopt, verschillende rewards aan, zoals korting op bier en goodies. De crowdfundingcampagne loopt nog tot eind mei. 

Bron: Jopen
 

Altijd op de hoogte blijven?