Meer consumenten kopen biologisch

biologisch keurmerk

Consumenten kopen vaker biologisch. Uit onderzoek van GfK blijkt dat de aankoopfrequentie van biologische voedingsmiddelen in 2020 steeg met 7 procent. Dat meldt brancheorganisatie Bionext met een persbericht.

Volgens het onderzoek van GfK is de positieve houding ten opzichte van biologisch toegenomen. 61 procent van de consumenten die biologisch koopt, vindt dat biologische producten met meer zorg worden gemaakt. 95,6 procent van de huishoudens kocht het afgelopen jaar wel eens biologisch, in 2019 was dit 95,1 procent.

Biologisch

Twee op de vijf bio kopers (40 procent) zegt nu meer biologische voedingsmiddelen te kopen dan een jaar geleden, zo blijkt uit aanvullend onderzoek naar koopgedrag (Ruigrok, 2021). De voornaamste redenen voor het kopen van biologisch zijn impact op natuur (50 procent) en dier (44 procent). Een ruime meerderheid  (61 procent) van de consumenten die biologisch kopen, vindt dat biologische producten met meer zorg worden gemaakt. De meerderheid van die groep vindt de kwaliteit ook beter (61 procent).

Consumenten vinden versheid, smaak en prijs het belangrijkst bij het kopen van voedingsmiddelen. Voor biologische producten wegen ‘goede smaak en diervriendelijkheid’ het zwaarst.

Speciaalzaak

Ondanks dat biologische producten voornamelijk in de supermarkt worden gekocht (73,8 procent), is er een verschuiving zichtbaar. Biologische producten werden het afgelopen jaar vaker buiten de supermarkt gekocht (26,2 procent), zoals in een speciaalzaak of rechtstreeks bij de boer, 5 procent meer dan vorig jaar. (GfK, 2021)

Merle Koomans van den Dries, directeur Odin: "Corona heeft echt gezorgd voor een nieuwe groep klanten die we voorheen nog niet zagen. Onze omzet is het afgelopen jaar fors gestegen. Voor een structurele gedragsverandering is meer tijd nodig en de lange lockdown heeft daar zeker aan bij gedragen. Een deel van de nieuwe klanten is ook lid geworden van onze coöperatie, het zijn dus niet alleen eenmalige bezoekers geweest."

Bio Lekker voor Je

Het onderzoek naar koopgedrag en houding ten aanzien van biologisch is onderdeel van de campagne ‘Bio lekker voor je’, een initiatief van brancheorganisatie Bionext. De campagne wordt gefinancierd met steun van de Europese Unie en heeft als doel om consumenten te stimuleren vaker voor biologisch te kiezen. Meer over de campagne is te vinden op www.biolekkervoorje.nl.

 

Dossiers
Lees ook
Neleman wil uitbreiden en start tweede sharefunding

Neleman wil uitbreiden en start tweede sharefunding

Derrick Neleman van Neleman Organic Vineyards Coöperatie wil verder uitbreiden. Daarom startte 19 maart 2021 de tweede ronde sharefunding, waarmee het mogelijk is om mede-eigenaar te worden van het bedrijf. Met de opbrengst wil Neleman onder andere een assortimentsverbreding naar Franse en Italiaanse biologische Neleman wijnen gerealiseerd.

Gulpener Sterk Rogge Bier Bioproduct 2021

Gulpener Sterk Rogge Bier Bioproduct 2021

Sterk Rogge Bier van Gulpener Bierbrouwerij is het 'Bioproduct van 2021'. Jan-Paul Rutten, directeur van Gulpener Bierbrouwerij reageert blij. "Dit is waanzinnig mooi. Een hele gave prijs. We produceren al vijftien jaar biologische producten in onze brouwerij en dit is de next step."

TU Delft ontwikkelt nieuwe techniek om smaak alcoholvrij bier te verbeteren

TU Delft ontwikkelt nieuwe techniek om smaak alcoholvrij bier te verbeteren

Bioprocestechnologe ir. Deborah Gernat heeft een nieuwe zuiveringsmethode ontwikkeld om de smaak van alcoholvrijbier te verbeteren. Op basis van dit onderzoek hoopt zij op 9 april te promoveren aan de TU Delft.