Is er plaats op de markt?

Fiona de Lange

2020 zal een interessant jaar worden voor de biermarkt. Naast dat duidelijk zal worden welke brouwer sterk genoeg is om de oplopende spanningen in de markt te trotseren, is de verwachting dat nieuwe dranken hun intrede doen in de biermarkt. Deze dranken hoeven overigens niet altijd gebaseerd te zijn op bier.

Een interessante ontwikkeling is de grote opmars van alcoholhoudende sparkling waters. In Amerika worden deze dranken onder biermerken geïntroduceerd, bijvoorbeeld Corona heeft een hele ‘hard seltzer’ drankenlijn. Je kunt in More than Drinks! 1-2020 hierover meer lezen in het artikel ‘hop it or drop it’.

Het wordt een jaar waarin je als slijter zeker open minded moet zijn. Terwijl de een na de andere retailformule over de kop gaat, roepen sectorspecialisten op om vooral te kijken naar een goede ondernemersformule bestaande uit fysieke winkels en online verkoop. Je hoeft geen keuze te maken tussen deze twee. Wel is het belangrijk om je online verkoopkanaal goed in te richten. Als je daar nu nog aan moet beginnen moet je haast maken. Roep de hulp in van anderen als je er zelf niet uitkomt. Social media kan een belangrijke ondersteuning geven aan de verkoop, zo vertelt slijter Mark van Bergen in het katern VAK in More than Drinks! 1-2020.

Kijk naast andere dranken ook eens naar andere bierlanden. Frankrijk is goed bezig. Met name is dit net als Italië een land waar producten ontstaan gebaseerd op bier en druif. In Italië heb je de Italian Grape Ale, een bierstijl waarbij bijvoorbeeld bier wordt vergist met een wijngist. Ook in Frankrijk en zelfs in Parijs vind je echter ‘sour’-brouwers die bieren blenden met wijn of laten vergisten met een wijngist. Lees in More than Drinks! 1-2020 het artikel over mijn ontdekkingen in Parijs.

Tot slot gaat er geen nieuwsuitzending voorbij zonder dat de klimaatverandering aan bod is gekomen. Warmterecords die in februari worden gebroken waarbij, net als vorig jaar eigenlijk, tekenen van de lente te vinden zijn. Is de lentebock nu het originele herfstbock? Lees in More than Drinks! 1-2020 de uitleg en hoe je je klanten kunt verrassen met een mooi lente bockbierschap.

Dossiers
Lees ook
More Than Drinks Inspirations! verplaatst naar 12 en 13 september 2021

More Than Drinks Inspirations! verplaatst naar 12 en 13 september 2021

Vanwege de coronacrisis verschuift de Drankenbeurs More than Drinks Inspirations! naar 2021. Dat heeft organisator Alea Publishers, uitgever van onder andere More than Drinks! besloten na een rondgang in de drankenbranche. "We horen van steeds meer partijen dat ze het in deze situatie zowel financieel als organisatorisch niet verstandig vinden om mee...

Palm bracht Swinkels (Bavaria) niet wat het hoopte

Palm bracht Swinkels (Bavaria) niet wat het hoopte

Een verslikking, zo noemt het Belgische weekblad Trends de overname van de Belgische brouwerij Palm door Swinkels Family Brewers. De gewenste resultaten van vooral Palm bleven de afgelopen vier jaar uit. Swinkels, dat tot 2018 Bavaria heette, waardeert de Belgische tak af en leed daardoor vorig jaar een nettoverlies van €5,3 miljoen.

Hooghoudt organiseert online jeneverproeverij

Hooghoudt organiseert online jeneverproeverij

Hooghoudt ziet in deze tijd van corona twee nieuwe trends ontstaan. Zoom borrels en online pubquizes. De jeneverproducent geeft hier nu een eigen draai aan en organiseert een online jeneverproeverij.