Is er plaats op de markt?

Fiona de Lange

2020 zal een interessant jaar worden voor de biermarkt. Naast dat duidelijk zal worden welke brouwer sterk genoeg is om de oplopende spanningen in de markt te trotseren, is de verwachting dat nieuwe dranken hun intrede doen in de biermarkt. Deze dranken hoeven overigens niet altijd gebaseerd te zijn op bier.

Een interessante ontwikkeling is de grote opmars van alcoholhoudende sparkling waters. In Amerika worden deze dranken onder biermerken geïntroduceerd, bijvoorbeeld Corona heeft een hele ‘hard seltzer’ drankenlijn. Je kunt in More than Drinks! 1-2020 hierover meer lezen in het artikel ‘hop it or drop it’.

Het wordt een jaar waarin je als slijter zeker open minded moet zijn. Terwijl de een na de andere retailformule over de kop gaat, roepen sectorspecialisten op om vooral te kijken naar een goede ondernemersformule bestaande uit fysieke winkels en online verkoop. Je hoeft geen keuze te maken tussen deze twee. Wel is het belangrijk om je online verkoopkanaal goed in te richten. Als je daar nu nog aan moet beginnen moet je haast maken. Roep de hulp in van anderen als je er zelf niet uitkomt. Social media kan een belangrijke ondersteuning geven aan de verkoop, zo vertelt slijter Mark van Bergen in het katern VAK in More than Drinks! 1-2020.

Kijk naast andere dranken ook eens naar andere bierlanden. Frankrijk is goed bezig. Met name is dit net als Italië een land waar producten ontstaan gebaseerd op bier en druif. In Italië heb je de Italian Grape Ale, een bierstijl waarbij bijvoorbeeld bier wordt vergist met een wijngist. Ook in Frankrijk en zelfs in Parijs vind je echter ‘sour’-brouwers die bieren blenden met wijn of laten vergisten met een wijngist. Lees in More than Drinks! 1-2020 het artikel over mijn ontdekkingen in Parijs.

Tot slot gaat er geen nieuwsuitzending voorbij zonder dat de klimaatverandering aan bod is gekomen. Warmterecords die in februari worden gebroken waarbij, net als vorig jaar eigenlijk, tekenen van de lente te vinden zijn. Is de lentebock nu het originele herfstbock? Lees in More than Drinks! 1-2020 de uitleg en hoe je je klanten kunt verrassen met een mooi lente bockbierschap.

Dossiers
Lees ook
Nieuwe brouwinstallatie voor Bavaria 0.0%

Nieuwe brouwinstallatie voor Bavaria 0.0%

Brouwerij Bavaria heeft een nieuwe 0.0% brouwinstallatie voor alcoholvrij en alcoholarm bier. Met deze brouwinstallatie, genaamd Fenix, gaat Bavaria een nieuw alcoholvrij bier brouwen dat volgens de brouwer vergelijkbaar is met alcoholhoudend pils.

Gulpener wint Koning Willem I Plaquette voor Duurzaam Ondernemerschap

Gulpener wint Koning Willem I Plaquette voor Duurzaam Ondernemerschap

Gulpener Bierbrouwerij BV won 25 november de Koning Willem I Plaquette voor Duurzaam Ondernemerschap 2020. "Gulpener Bierbrouwerij staat voor duurzaamheid, ambitie en eerlijkheid en maakt deze visie waar door klimaatneutraal bier te produceren binnen hun familiebedrijf”, aldus de jury van de Koning Willem I Prijs.

James Thompson nieuwe Chief Commercial Officer Heineken

James Thompson nieuwe Chief Commercial Officer Heineken

De Brit James Thompson wordt de nieuwe Chief Commercial Officer bij Heineken. Hij volgt Jan Derck van Karnebeek op die na 27 jaar heeft besloten om Heineken te verlaten.