Albert Heijn leert je wijn proeven

AH wijnproeverijdoos Foto: Foodlog

"Wijn drinken is leuk, maar wijn proeven is nog leuker!" Dat vindt Albert Heijn. Daarom is er nu een proefdoos, niet met flessen maar met 6 glazen wijn. We proefden.

Door Cécile Janssen - Foodlog

Ter gelegenheid van de feestelijke decembermaand kun je bij Albert Heijn een complete wijnproeverij-in-een-doosje uitproberen. De supermarkt introduceert een drietal nieuwe wijnen op een aparte manier. In een 'wijnproeverijdoos' zitten zes buisjes met ieder 100ml wijn, genoeg voor drie keer 2 glazen. De doos kost €9,95. "Leuk om met de feestdagen cadeau te geven. Of om mee te nemen in plaats van een bosje bloemen", meldt Albert Heijn. Vallen de wijnen in de smaak, zijn ze - in de fles - in het wijnschap te vinden.

Of we ook wilden proeven, vroeg de marketingafdeling, dan stuurden ze even een doosje op.

We kregen de rode wijn-versie. Drie wijnen, van Spaanse, Portugese en Macedonische herkomst: Castaño (biologisch), Dona Ermelinda (met houtlagering) en Puklavec&Friends. De informatie over het wijnhuis en de wijn staat op de doos. De Spaanse is gemaakt van de Monastrell-druif, de Portugese van castelão, cabernet sauvignon en touriga nacional, de Macedonische van cabernet sauvignon en merlot. Niet onbelangrijk: er staan ook wat 'serveertips & lekker bij' vermeld. In de fles kosten ze respectievelijk €4,99, €7,49 en €5,99 (75 cl). De proefdoos (60 cl) kost €9,95.

In de doos: de beloofde 6 buisjes, 'tubes', van plastic met een schroefdop. Het geheel ziet er verzorgd uit. Op de binnenkant van het deksel een 5-stappenplan voor hoe je moet proeven, dat uitloopt op: lekker of niet? Ingewikkelder hoeft het volgens Albert Heijn niet te worden.

We proefden. Alle drie de wijnen zijn aangenaam, met afgeronde, min of meer volle smaken. De een is wat kruidiger en frisser en de ander wat voller, maar uitgesproken verschillen in smaak of beleving blijven uit. Dus om nu te zeggen, dat je er je persoonlijke smaak mee kunt ontdekken en ontwikkelen, gaat wat ver. Dit zijn alle drie zacht en mild smakende wijnen uit zonnige landen. Allemansvrienden. Het oordeel: lekker, lekker en lekker en wat verschillen die een consument als niet heel groot zal ervaren.

Tip voor Albert Heijn: maak een extreme doos. Samenstelling: een lichte rode Duitser (Dornfelder, Blauburgunder), een volle rode zonder houtlagering en zo'n ouderwetse rode wijn uit nieuwe vaten waar de vanille vanaf spat. En doe er nog eens zo'n ouderwetse wat groenig smakende rode in, in plaats van al die stiekem lichtjes zoete wijnen van nu. Consumenten willen woest avontuur.

Maar nog iets heel anders. Zo'n tube is precies één glas wijn, niet te weinig en niet te veel. Dat wil ik best los kunnen kopen. Ook als voorproefje van een wat duurdere fles. Het zorgt natuurlijk wel voor wat meer verpakkingsmateriaal, maar goed gerecycled moet het maar kunnen. Zo'n glazen fles maken en recyclen kost immers ook een fortuin aan energie.

Dossiers
Lees ook
Blockchain voor wijn

Blockchain voor wijn

Accountantsbureau Ernst&Young ontwikkelt samen met Blockchain Wine het Tattoo-Wijnplatform. Dit blockchain-aangedreven platform heeft als doel de authenticiteit en oorsprong van nieuwe en vintage wijn te bepalen. Tattoo staat voor traceerbaarheid, authenticiteit, transparantie, oorsprong en mening (opinion). Op den duur zal het platform meer...

Rood of wit? Dit zegt je wijnvoorkeur over je persoonlijkheid

Rood of wit? Dit zegt je wijnvoorkeur over je persoonlijkheid

Heb je een voorkeur voor witte wijn of voor rode wijn? Dat zegt iets over je persoonlijkheid. Dit blijkt uit een onderzoek van Coravin. Kijk je graag naar Game of Thrones, ben je introvert en houd je van reizen? Dan ben je waarschijnlijk een rode wijn drinker!

Joey de Kruijf opent wijnbar Pierre par CP

Joey de Kruijf opent wijnbar Pierre par CP

SVH Meestergastheer Joey de Kruijf opende dinsdag 28 mei de wijnbar Pierre par CP in Den Haag. Hier schenkt hij wijn uit de wijnvoorraad van restaurant Central Park. Het assortiment bestaat uit exclusieve en toegankelijke wijnen van over de hele wereld.