Belgische brouwer investeert in China en India

5 april 2019

Vanhonsebrouck Afbeelding: Wikimedia Afbeelding: Wikimedia

De afgelopen drie jaar liet bierbrouwerij Vanhonsebrouck uit het Belgische Izegem, bekend van de biermerken Kasteel, Filou en Brigand,  34 procent groei in de omzet omzet. In 2018 produceerde de bierbrouwerij 133.000 hectoliter bier en realiseerde een omzet van 31 miljoen euro.

De komemde vijf jaar wil Vanhonsebrouck 10,5 miljoen euro gaan investeren in onder andere bier in blik om daarmee de markt in China, India en Rusland te veroveren. Daarnaast wil het bedrijf investeren in de automatisering van de bierkrattenlijn, nieuwe wasinstallaties, een verpakkingslijn en nieuwe opslagtanks.

"Bier in blik is veel makkelijker en goedkoper te exporteren naar verre landen", stelt topman Xavier Vanhonsebrouck in De Tijd. "We willen China en India veroveren door daar nieuwe goedkope bieren te leveren zoals fruitbier en witbier en in de slipstream daarvan consumenten vertrouwd laten worden met onze speciaalbieren."

Meer dan de helft van de bierproductie, om precies te zijn 64 procent, wordt nu al afgezet in het buitenland. Frankrijk, Rusland en Israël zijn belangrijke afzetlanden. De afzet naar de Verenigde Staten is afgenomen. Een verklaring hiervoor ligt in de opkomst van Amerikaanse brouwers van speciaalbieren.

Altijd op de hoogte blijven?