Grolsch gaat samenwerken met Rugby Nederland

15 februari 2022 Redactie BeverageNL

Bierbrouwer Grolsch werkt de komende vijf jaar samen met Rugby Nederland om het Nederlandse rugby nationaal en internationaal verder omhoog te stuwen. Het doel is kwalificatie voor de Rugby World Cup 2027. De samenwerking vloeit voort uit het mondiale partnership dat Asahi Group Holding, het moederbedrijf van Koninklijke Grolsch, heeft gesloten met de Rugby World Cup 2023 France.

“Sport verbindt. Net zoals samen een biertje drinken. Bovendien vertoont het merk Grolsch grote overeenkomsten met de waarden van rugby: respect, kameraadschap en discipline”, vertelt Ard Bossema, Director Marketing & Strategy bij Koninklijke Grolsch. “Maar ook duurzaamheid en verantwoord alcoholgebruik zijn belangrijke thema’s waarin we elkaar vinden. Juist op plekken zoals sportverenigingen is het belangrijk om 0.0% beschikbaar én zichtbaar te maken, hier gaan we samen dan ook flink op inzetten”.

Het bier van Grolsch wordt voortaan geschonken in het Nationaal Rugby Centrum Amsterdam. Voor Asahi Super Dry geldt hetzelfde, een link naar het wereldwijde sponsorship. Bossema: “Samen hopen we de rugby sport én Grolsch nog beter op de kaart te zetten. Wij kijken dan ook uit naar een succesvolle samenwerking!”.

Rugby Nederland

Ook Andrew Meredith, directeur Rugby Nederland, is blij met de samenwerking. “Rugby Nederland focust op verdere groei van onze topsport-prestaties. Wij doen dat op basis van een helder pad naar professionalisering van ons nationale rugby. Via onze academies dienen zich inmiddels steeds meer veelbelovende rugbytalenten aan. Nu al spelen vele Nederlandse talenten (semi-)professioneel in zware buitenlandse competities. Dat is op zichzelf een prima ontwikkeling. Maar tegelijkertijd willen wij die talenten wel binden aan onze nationale selecties.” In Koninklijke Grolsch heeft Rugby Nederland volgens Meredith een “sportieve professionele partner gevonden om ons die noodzakelijke ‘rugby boost’ te geven”.

Meredith wil in 2027 deel met een Nederlands team deelnemen aan de Rugby World Cup. Hiervoor zoekt Rugby Nederland nog andere professionele partners. “In Japan is rugby in 10 jaar tijd, mede dankzij de investeringen vanuit het bedrijfsleven waaronder Asahi, uitgegroeid tot een van de meest bekeken en populaire teamsporten. Inmiddels is rugby ook mondiaal één van de best bekeken sporten. De verwachting is dat de Rugby World Cup in Frankrijk in 2023 nieuwe kijkrecords zal breken. De sportzender Ziggo zal naast de wedstrijden van Nederland alle aansprekende internationale toptoernooien uitzenden. We verwachten dat de sterk groeiende rugbysport ook in Nederland een vlucht maakt en hopen dit samen met onze partners – waaronder Grolsch – te realiseren!”

Altijd op de hoogte blijven?