Niet meer stunten met prijzen kratje bier of fles wijn

Bierkrat_pixabay

Foto: Pixabay

Vanaf 1 juli mogen supermarkten en slijters niet meer stunten met de prijzen van een kratje bier of een fles wijn. Vanaf die datum zijn prijsacties met meer dan 25 procent korting niet meer toegestaan. Dat staat in de nieuwe Alcoholwet, die alcoholmisbruik moet verminderen.

De nieuwe Alcoholwet vervangt op 1 juli de Drank en Horecawet (DHW). Slijters en Supermarkten mogen dan niet meer dan 25 procent korting op alcoholhoudende dranken. Dit betekent dat acties als twee halen, één betalen of 30 procent korting niet meer mogen. Ook prijsverlagingen in andere vormen van hoge kortingen, bijvoorbeeld cadeau- of winacties, mogen niet meer. Op de website van NVWA staan de nieuwe kortingsregels precies uitgelegd. Deze regels gelden overigens niet voor de horeca. Happy Hour mag nog steeds doorgaan.  

Verkoop aan minderjarigen

Naast de bepalingen over de korting verandert er nog meer. Zo stelt de wet het doorgeven van drank aan minderjarigen strafbaar. Ook komen er meer regels voor de verkoop van bier, wijn en sterke drank 'op afstand', bijvoorbeeld de webshop of bezorgdienst. Zo moet er beter gecontroleerd worden op leeftijd en mogen alleen slijters nog sterke drank verkopen.

”De nieuwe wet is bedoeld om alcoholgebruik en -misbruik bij met name jongeren tegen te gaan", zegt directeur Peter de Wolf van STIVA op Nu.nl. "Wij doen er sowieso alles aan om ervoor te zorgen dat jongeren onder de achttien jaar niet drinken en iedereen boven de achttien jaar alleen met mate.”

Bron: STIVA

 

Lees ook
Hertog Jan past receptuur 0.0 bier aan

Hertog Jan past receptuur 0.0 bier aan

De brouwers van Hertog Jan hebben de receptuur van Hertog Jan 0.0 aangepast. De smaak van het alcoholvrije bier lag volgens de brouwers nog te ver van de originele pilsener af.

Nederland grootste bierexporteur van EU

Nederland grootste bierexporteur van EU

Nederland exporteerde in 2020 voor ruim 2 miljard euro bier, waarvan 121 miljoen euro alcoholvrij bier. Hiermee is Nederland de grootste bierexporteur van de EU en na Mexico de grootste bierexporteur ter wereld. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek.

MissPublicity viert 18e verjaardag met speciaal witbier

MissPublicity viert 18e verjaardag met speciaal witbier

MissPublicity bestaat 18 jaar. Om dit te vieren lanceert het Rotterdamse pr-bureau een speciaal witbier. Oprichter en eigenaar Clarissa Sarah Slingerland ontwikkelde samen met Scheldebrouwerij E.V.I. Een Belgisch witbier infused met door pastaketen Spaghetteria gemaakte Limoncello.