Nu al een jaar dalende bierverkopen door corona

Bier_unsplash

Foto: Unsplash

Sinds de start van de coronacrisis kampt de biermarkt met dalende verkopen. Ook in februari lag de bierverkoop voor de twaalfde maand op rij fors lager. Sinds de eerste lockdown in maart 2020 verkocht de horeca ruim 70 procent minder bier verkocht. Brouwers snakken naar het moment dat de maatregelen voor de horeca worden versoepeld. Daarom roept brancheorganisatie Nederlandse Brouwers het kabinet op om de routekaart van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) te omarmen.

Volgens de cijfers van Nederlandse brouwers lag de totale bierverkoop in februari 30 procent lager dan vorig jaar. Bij de horeca was de daling voor de vierde achtervolgende maand meer dan 90 procent. Er was een lichte stijging van 2,9 procent van de thuisconsumptie, maar dit maakt maar zeer beperkt de sterke daling van de bierverkoop in de horeca goed.

Bierverkoop horeca

Lucie Wigboldus, directeur Nederlandse Brouwers: "De bierverkoop in de horeca is vrijwel stilgevallen. Het laat nog eens zien hoe hard de horeca getroffen wordt door de COVID-19 maatregelen. Wij maken ons grote zorgen over de toekomst van de horeca op korte en lange termijn. Er is veel nodig om deze belangrijke sector er weer bovenop te helpen."

Ze vervolgt: "Als brouwers helpen we de horeca al vanaf de eerste lockdown zo veel mogelijk. Er is huur kwijtgescholden als een brouwer huurbaas is. We gaan soepel om met betalingen. Tank- en fustbier is teruggehaald. We staan naast onze klanten en denken mee over allerlei oplossingen.’

We missen je

In een aantal kranten staat vandaag een paginagrote advertentie met de kop ‘We missen je’. Vandaag is het een jaar geleden dat de horeca voor het eerst in lockdown ging. Ondertussen is de horeca al maanden opnieuw gesloten. In een gezamenlijke advertentie staan Koninklijke Horeca Nederland en Nederlandse Brouwers hierbij stil. Zij roepen iedereen op zich toch vooral aan de regels te houden zodat we hopelijk snel samen weer kunnen proosten. 

Wigboldus: "Maar er is veel meer nodig. Belangrijk is dat het vergoeden van de lasten in het kader van de Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL) naar 100 procent gaat. Gemeentes moeten ruimere mogelijkheden krijgen om de horeca te steunen door het uitbreiden van de Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten (TONK). Hopelijk kondigt het kabinet op 23 maart aan dat het verantwoord en veilig is verder te versoepelen en kunnen we weer gezellig gaan genieten van een lekker glas bier op het terras."

Versoepelingen

"Dat is een eerste stap", zegt Wigboldus. "Maar slechts voor een klein deel van de horeca geeft het enige ruimte. Het beste werkt toch het zo snel mogelijk doorvoeren van meer versoepelingen voor de horeca zodat ook restaurants en horeca zonder terrassen weer gasten kunnen ontvangen. ‘De routekaart van KHN wijst daarvoor een verantwoorde en gefaseerde weg en we hopen dat het kabinet deze weg ook kiest. Hopelijk kan de horeca snel weer haar sociale functie in de maatschappij uitoefenen!"

Dossiers
Lees ook
Hertog Jan past receptuur 0.0 bier aan

Hertog Jan past receptuur 0.0 bier aan

De brouwers van Hertog Jan hebben de receptuur van Hertog Jan 0.0 aangepast. De smaak van het alcoholvrije bier lag volgens de brouwers nog te ver van de originele pilsener af.

Nederland grootste bierexporteur van EU

Nederland grootste bierexporteur van EU

Nederland exporteerde in 2020 voor ruim 2 miljard euro bier, waarvan 121 miljoen euro alcoholvrij bier. Hiermee is Nederland de grootste bierexporteur van de EU en na Mexico de grootste bierexporteur ter wereld. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek.

MissPublicity viert 18e verjaardag met speciaal witbier

MissPublicity viert 18e verjaardag met speciaal witbier

MissPublicity bestaat 18 jaar. Om dit te vieren lanceert het Rotterdamse pr-bureau een speciaal witbier. Oprichter en eigenaar Clarissa Sarah Slingerland ontwikkelde samen met Scheldebrouwerij E.V.I. Een Belgisch witbier infused met door pastaketen Spaghetteria gemaakte Limoncello.