Wijn en bier bij Oosterscheldekreeft

29 maart 2019

Oosterscheldekreeft (© Vismagazine) Foto: Vismagazine

29 maart vond de officiële opening van het seizoen van de Oosterscheldekreeft plaats. Sportverslaggever Kees Jansma nam de eerste kreeft in ontvangst, die vervolgens werd geveild door Ronald Koeman. Dit bracht een recordbedrag van € 50.000 op voor het goede doel Stichting Casper. Maar er was niet alleen aandacht voor de eerste kreeft. Ook werd de Oosterscheldekreeftenwijn en, voor het eerst, Oosterscheldekreeftenbier, gepresenteerd.

De Oosterscheldekreeftenwijn is een Chileense Chardonnay van het wijnhuis Lapostolle. Patrick Laban, eigenaar van wijnimporteur L’Exception uit Zoetermeer,  was aanwezig om informatie te geven over deze wijn. De familie Marnier Lapostolle, ook bekend van de Grand Marnier, combineert haar Franse expertise met de zonuren, het koelere microklimaat van de wijngaard en de fijne Chileense grond tot excellente wijnen. “Je proeft de rijpheid van de Chardonnay met een botertje, hint van karamel en de lichte houttoets van de Franse eikenhouten vaten. Dit is met recht een kreeftwijn, die met zijn fijne aroma’s, mooie zuurgraad en ronde structuur niet domineert, al blijft de ervaring ook afhankelijk van de bereiding van de Oosterscheldekreeft’’, aldus Laban.

Voor het werd er ook Oosterscheldekreeftenbier gepresenteerd. De combinatie bier en spijs is al een tijdje aan een opmars bezig en daarom werd Ewald Visser, medeoprichter en directeur van Utrechtse Brouwerij Maximus, benaderd om een biertje te ontwikkelen voor bij een kreeftmaaltijd. Na enkele proefbrouwsels kwam hij uit op een witte lager. Dit ondergistend tarwebier, Nautilus White Lager genoemd, ligt qua smaak tussen witbier en pilsener in. Het heeft frisse citrustonen en een natuurlijke zoetigheid dat gecombineerd wordt met een licht bittertje. “Een toegankelijk biertje dat perfect bij het kreeftenvlees en de verschillende bereidingswijzen past”, zegt Visser. De mouten zijn Zeeuws en afkomstig van mouterij De Swaen in Kloosterzande.

Altijd op de hoogte blijven?