Amerikaanse jongeren drinken liever seltzer dan bier

White Claw_seltzer

Zomer 2019 kozen veel Amerikaanse jongeren voor (spiked) seltzer, een caloriearm alcohol-alternatief voor bier. In de Verenigde Staten nam de vraag naar bier af, terwijl de verkoop van seltzer verdriedubbelde. Slaat deze trend ook over naar Nederland? 

Wat is seltzer? Seltzer is in de Verenigde Staten de naam voor water met prik. Het populaire Spiked of hard seltzer is een koolzuurhoudende drank met 5 procent alcohol en een fruitsmaakje. Het meest populaire merk is White Claw met een marktaandeel van zo’n 53 procent. Het merk zag de verkopen tussen juli 2018 en juli 2019 groeien met 283 procent. Volgens White Claw verkocht het merk in juli 2019 met dan Budweiser., een van de meest gedronken bieren in de Verenigde Staten.

In Amerika is de bierconsumptie sinds 2015 met 3 procent afgenomen. Steeds meer jonge mensen, twintigers en dertigers, kiezen voor 'gezondere' alcoholische drankjes. White Claw springt succesvol in op deze trend. Op ieder blikje staat ‘glutenvrij’ en ‘100 calorieën’. Daarnaast is het drankje een hit op social media.

Hoe zit dat nu in Nederland? In Nederland groeit de bierconsumptie nog steeds, maar deze groei zit vooral in alcoholvrije en speciaalbieren. De naam seltzer is onbekend in Europa en in Nederland is het drankje moeilijk te verkrijgen. Voedsel-trendwatcher Esther Haanschoten verwacht niet dat het in Nederland zo snel gaat als in de Verenigde Staten. "Maar een caloriearm alcohol-alternatief voor bier? Daar tekenen ook steeds meer Nederlanders voor", zegt ze in het Financieele Dagblad.

Bron: Financieele Dagblad

 

 

Dossiers
Lees ook
Verantwoord alcohol schenken: Grolsch wil alles met niks

Verantwoord alcohol schenken: Grolsch wil alles met niks

Koninklijke Grolsch gaat sport- en studentenverenigingen én evenementen helpen om een gezonder alcoholbeleid te voeren, laat de bierbrouwer weten in een persbericht. Grolsch biedt vrijwilligers die bardiensten draaien in bijvoorbeeld verenigingsgebouwen of tijdens evenementen, een training aan met theorie en praktische rollenspellen.

GelreDome kiest voor Bud

GelreDome kiest voor Bud

Bij het GelreDome komt tegenwoordig Bud uit de biertaps. AB InBev bracht het bekende Amerikaanse biermerk zomer 2019 op de Nederlandse markt. Naast Bud zijn er ook speciaalbieren van AB InBev verkrijgbaar bij het Arnhemse evenementencomplex en voetbalstadion van Vitesse.

Nieuwe spreker More than Drinks Inspiration

Nieuwe spreker More than Drinks Inspiration

Op 6 en 7 september 2020 vindt de nieuwe vakbeurs More than Drinks Inspiration! plaats. Deze beurs biedt naast exposanten ook een uitgebreid programma van sprekers. De organisatie maakte 21 november bekend dat ook Jan-Paul Rutten van de Gulpener Bierbrouwerij een presentatie geeft.