Nederlandse bierdrinker staat open voor toenemend bieraanbod

bier_unsplash

Foto: Unsplash.com

De Nederlandse bierdrinker staat open voor nieuwe biersoorten, maar bij de keuze zijn de bekende smaak en een al eerder gedronken merk doorslaggevend. Dat blijkt uit het Nationaal Bieronderzoek van de Nederlandse Brouwers. Het onderzoek laat ook een toename van de consumptie van bieren met minder alcohol zien en de toenemende populariteit van bier combineren met gerechten.

Het Nationaal Bieronderzoek werd gehouden onder 1.059 bierdrinkende Nederlanders. 7 op de 10 bierconsumenten vindt bij de keuze voor een bier de smaak het belangrijkst. Andere factoren die invloed hebben op de keuze zijn: een bier dat men kent (40 procent), het soort bier (37 procent), de prijs (35 procent) en het merk (33 procent).

De meeste bierdrinkers staan open voor het toenemende bieraanbod.Wel is er een duidelijk verschil tussen de verschillende doelgroepen. De bierdrinker tussen 18-49 jaar vindt het leuker om te experimenteren dan de oudere vanaf 65 jaar.

Minder alcohol

Een pilsje pakken blijft favoriet. Dit gebeurt vooral tijdens een feestje met familie (62 procent), een feestje thuis (59 procent) of een borrel met vrienden (55 procent). De meerderheid van de bierdrinkers die weleens kiezen voor alcoholvrij, alcoholarm of laagalcoholisch bier drinken doen dit vaker dan twee jaar geleden. Vooral bierdrinkers tussen 18 en 29 jaar kiezen vaak voor laagalcoholische bieren (57%). “De consument reageert duidelijk positief op de toename van smaakvolle bieren met minder alcohol die tegenwoordig worden gebrouwen. Het past bij de wens van de bierdrinker om bewuster te genieten”, aldus Cees-Jan Adema, directeur van Nederlandse Brouwers.

De smaakvoorkeur voor een glas bier verschilt per sekse. Zowel de meeste mannen als vrouwen (41 procent) geeft de voorkeur aan de smaakcategorie fris & fruitig. Mannen prefereren vervolgens liever een kruidig (23 procent) en bitter (20 procent) bier . Bij vrouwen is dit zoet (24 procent) en karamel (18 procent). Het ideale bier bevat volgens de respondenten 4,9% alcohol.

Een passend bier bij elk gerecht

Een meerderheid (55 procent) vindt dat bier goed te combineren is met eten. Gestegen ten opzichte van 2018 zijn de bierdrinkers die ook echt in praktijk kiezen voor een passend bier bij een gerecht. In 2019 kiest al één op de drie bierdrinkers een passend bier bij een gerecht.

“Ondanks dat het percentage stijgt, is er nog steeds een wereld te winnen”, aldus Cees-Jan Adema, directeur Nederlandse Brouwers. “Door de enorme keuze aan biersoorten en merken is het begrijpelijk dat consumenten zoekende zijn naar het passend glas bier bij het eten. We zien het als een uitdaging om de bierdrinker daarbij te helpen. Daarom hebben wij een app met de grootste bier & food database opgezet. Met de Bier Butler App kunnen Nederlanders nu overal en op elk moment een passend bier bij hun gerecht vinden.”

Dossiers
Lees ook
Bier is het nieuwe wijn

Bier is het nieuwe wijn

Ieder jaar kijk ik weer uit naar de wintermaanden. Vooral om heerlijk samen te eten en voor de haard te zitten. Bij eten en een borrelplank drink ik in mijn geval bier. Zo vanzelfsprekend is het echter niet. Veel bierdrinkers gaan bij het diner over op wijn. Daar heb ik op zich niets op tegen natuurlijk want dat kan ook zorgen voor mooie combinaties....

‘The making of the Lie’

‘The making of the Lie’

In de bierwereld zijn er meerdere magische woorden zoals ambacht, duurzaam, authentiek en kwaliteit waarmee horeca en retail wordt verleid om een bier op te nemen in het assortiment. Op iedere website van kleine tot grote brouwerij, struikel je over deze woorden. Natuurlijk verkoopt het. Maar voor hoe lang?

Van ambacht, traditie naar inspiratie!

Van ambacht, traditie naar inspiratie!

Ik heb de groei van de biermarkt de afgelopen tien jaar van dichtbij meegemaakt. In de basis van veel Nederlandse bieren ligt de traditie en ambacht van Belgische bierstijlen verscholen. De abdijen hebben ervoor gezorgd dat brouwhistorie en recepturen bewaard zijn gebleven.