Nederlandse bierdrinker staat open voor toenemend bieraanbod

bier_unsplash

Foto: Unsplash.com

De Nederlandse bierdrinker staat open voor nieuwe biersoorten, maar bij de keuze zijn de bekende smaak en een al eerder gedronken merk doorslaggevend. Dat blijkt uit het Nationaal Bieronderzoek van de Nederlandse Brouwers. Het onderzoek laat ook een toename van de consumptie van bieren met minder alcohol zien en de toenemende populariteit van bier combineren met gerechten.

Het Nationaal Bieronderzoek werd gehouden onder 1.059 bierdrinkende Nederlanders. 7 op de 10 bierconsumenten vindt bij de keuze voor een bier de smaak het belangrijkst. Andere factoren die invloed hebben op de keuze zijn: een bier dat men kent (40 procent), het soort bier (37 procent), de prijs (35 procent) en het merk (33 procent).

De meeste bierdrinkers staan open voor het toenemende bieraanbod.Wel is er een duidelijk verschil tussen de verschillende doelgroepen. De bierdrinker tussen 18-49 jaar vindt het leuker om te experimenteren dan de oudere vanaf 65 jaar.

Minder alcohol

Een pilsje pakken blijft favoriet. Dit gebeurt vooral tijdens een feestje met familie (62 procent), een feestje thuis (59 procent) of een borrel met vrienden (55 procent). De meerderheid van de bierdrinkers die weleens kiezen voor alcoholvrij, alcoholarm of laagalcoholisch bier drinken doen dit vaker dan twee jaar geleden. Vooral bierdrinkers tussen 18 en 29 jaar kiezen vaak voor laagalcoholische bieren (57%). “De consument reageert duidelijk positief op de toename van smaakvolle bieren met minder alcohol die tegenwoordig worden gebrouwen. Het past bij de wens van de bierdrinker om bewuster te genieten”, aldus Cees-Jan Adema, directeur van Nederlandse Brouwers.

De smaakvoorkeur voor een glas bier verschilt per sekse. Zowel de meeste mannen als vrouwen (41 procent) geeft de voorkeur aan de smaakcategorie fris & fruitig. Mannen prefereren vervolgens liever een kruidig (23 procent) en bitter (20 procent) bier . Bij vrouwen is dit zoet (24 procent) en karamel (18 procent). Het ideale bier bevat volgens de respondenten 4,9% alcohol.

Een passend bier bij elk gerecht

Een meerderheid (55 procent) vindt dat bier goed te combineren is met eten. Gestegen ten opzichte van 2018 zijn de bierdrinkers die ook echt in praktijk kiezen voor een passend bier bij een gerecht. In 2019 kiest al één op de drie bierdrinkers een passend bier bij een gerecht.

“Ondanks dat het percentage stijgt, is er nog steeds een wereld te winnen”, aldus Cees-Jan Adema, directeur Nederlandse Brouwers. “Door de enorme keuze aan biersoorten en merken is het begrijpelijk dat consumenten zoekende zijn naar het passend glas bier bij het eten. We zien het als een uitdaging om de bierdrinker daarbij te helpen. Daarom hebben wij een app met de grootste bier & food database opgezet. Met de Bier Butler App kunnen Nederlanders nu overal en op elk moment een passend bier bij hun gerecht vinden.”

Dossiers
Lees ook
Bierbewustzijn.nl lanceert nieuwe bieropleiding Bierbekwaam

Bierbewustzijn.nl lanceert nieuwe bieropleiding Bierbekwaam

De platforms Bierbewustzijn.nl en Bierproeven.nu lanceren de nieuwe online bieropleiding Bierbekwaam. Eigenaar Ivo Thijssen, biersommelier en Certified Cicerone, zocht hiervoor de samenwerking met de Amerikaanse bieropleiding Cicerone.

Nieuwe bieren Maximus Brouwerij

Nieuwe bieren Maximus Brouwerij

Maximus Brouwerij viert dit jaar het tien jarig bestaan en viert dit met nieuwe bieren. Een daarvan is de Stone Cold Crazy - Cold IPA in de Circus Maximus-reeks. Volgens de brouwer de eerste ‘Cold I.P.A.’ op blik in Nederland. Eind mei voegde de Utrechtse brouwer al Hocus Focus non-alcoholic sour ale toe aan Circus Maximus.

€1,3 miljoen voor ontwikkeling van eiwit uit gist

€1,3 miljoen voor ontwikkeling van eiwit uit gist

Het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling kent €1,3 miljoen subsidie toe aan samenwerkingsproject EGGcited, waarin drie bedrijven uit Gelderland werken aan de ontwikkeling en opschaling van niet-dierlijk eiwitpoeder uit gist.