Vergeten vissoorten in combinatie met speciaalbier

Vis en bier_Beeld Nederlands Visbureau

Foto: Nederlands Visbureau

De Nederlandse Brouwers en het Nederlands Visbureau hebben de handen ineengeslagen. Zij zetten vergeten Nederlandse vissoorten op de kaart in combinatie met speciaalbieren. Dit sluit aan op populariteit van biersoorten van Nederlandse bodem en de toenemende waardering voor vis uit de Noordzee. 

Chef-kok Marnix Benschop ging voor de organisaties aan de slag met vergeten vissoorten als tongschar, mul, poon en schar in combinatie met speciaalbieren. Benschop is chef-kok bij Kaapse Maria in Rotterdam, dat landelijke bekendheid geniet vanwege de fantasievolle combinaties van bier en spijs. “Deze prachtige vissoorten bieden zoveel mogelijkheden dat het tijd wordt deze weer terug op de kaart te zetten. Ik heb hier inspirerende recepten bij gemaakt en aan de hand van de smaken bieren bij gezocht, die de ultieme match vormen”, aldus de chef. 

Vis en bier

Uit het Nationale Bieronderzoek, uitgevoerd door onderzoeksbureau Ruigrok NetPanel in opdracht van de Nederlandse Brouwers, blijkt dat steeds meer bierdrinkers kiezen voor een passend bier bij een gerecht. “Iedereen weet dat rode wijn goed gaat bij vlees en witte wijn bij vis. Bier biedt door de bredere smaakrange echter veel meer mogelijkheden aan tafel”, zegt Cees-Jan Adema, directeur van de Nederlandse Brouwers.

De Noordzee is de thuisbasis van vele heerlijke vissoorten, vlak voor onze deur. Noordzeevis is niet overal een vergeten vis: veel soorten zijn zeer geliefd in exportlanden als Italië, Frankrijk en Duitsland. De Nederlandse consument is minder bekend met de prachtige lokale producten en kiest snel uit het lijstje van de voor hen overbekende vissen. “Een gemiste kans”, aldus Agnes Leewis, directeur van het Nederlands Visbureau. “Veel mensen weten niet dat de Noordzee een van de schoonste en meest gereguleerde zeeën ter wereld is. Mede daardoor is de Noordzee rijk aan een enorme verscheidenheid aan vis, schaal- en schelpdieren.”

Feestdagen

Bij het bedenken van de recepten is uiteraard rekening gehouden met de naderende feestdagen. Ieder gerecht zorgt voor een spektakel op tafel, zonder dat men een culinair wonder hoeft te zijn voor de bereiding. Want ook voor de ‘thuiskok’ zijn de creaties uitermate geschikt. Door ze te combineren met speciaalbier schotelt men de gasten echt een verrassing voor.

Klanten willen graag geïnspireerd worden. Bied daarom de combinatie van vis en bier aan! Alle recepten zijn te vinden op Visrecepten.nl. In samenwerking met de Bier Butler app zijn er handige video’s gemaakt die de bereiding stap voor stap laten zien. Zet iedere maand een andere vis in de spotlight met behulp van de nieuwe ‘Vis van de Maand’-kalender, verkrijgbaar via de site van het Nederlands Visbureau.

Dossiers
Lees ook
Texelse Bierbrouwerij kiest voor NetSuite + Crafted ERP van FoodQloud

Texelse Bierbrouwerij kiest voor NetSuite + Crafted ERP van FoodQloud

Om de volgende stap in het groeiproces te kunnen faciliteren heeft de Texelse Bierbrouwerij besloten een nieuw Enterprise Resource Planning (ERP)-systeem te implementeren. Thijs Weber, CFO van de Texelse Bierbrouwerij: “Met NetSuite + Crafted ERP van Quistor FoodQloud kiezen we voor een toekomstbestendige cloud-based bedrijfsapplicatie, specifiek voor...

Staatssecretaris presenteert ontwerpbesluit voor statiegeld op blikjes

Staatssecretaris presenteert ontwerpbesluit voor statiegeld op blikjes

Staatssecretaris van Veldhoven informeert de Tweede Kamer over het ontwerpbesluit voor verplicht statiegeld op blikjes. Als het aantal blikjes in zwerfafval volgend jaar niet 70% lager is, voert het kabinet statiegeld in op blikjes. De wet bepaalt dat het statiegeld minstens 15 cent wordt, zoals dat ook bij kleine plastic flessen geldt.

Bockbierseizoen start met oproep #vroegnaardekroeg

Bockbierseizoen start met oproep #vroegnaardekroeg

Op de eerste maandag van oktober start het bockbierseizoen. Vanwege de coronamaatregelen kunnen de Nederlandse bierbrouwers niet, zoals gewoonlijk, bijeen komen om de nieuwe bockbieren te proeven. Daarom roepen de brouwers consumenten op om vroeger naar de kroeg te gaan. Ze steunen hiermee de boodschap #vroegnaardekroeg.