Populariteit alcoholvrije wijn neemt toe

alcoholvrije wijnAlcoholvrij zit in de lift. Niet alleen drinken Nederlanders steeds meer alcoholvrij bier, ook de populariteit van alcoholvrije wijn neemt toe. Dit blijkt uit het wijnrapport van Onderzoeksbureau Nielson.

Nielson ondervroeg 1500 consumenten die wijn drinken naar hun drankconsumptie. 37 procent van de ondervraagden dronk in 2018 meer tot veel meer alcoholvrije wijn. 33 procent dronk meer tot veel meer alcoholvrije pils, voor alcoholvrije cider was dat ook 33 procent. 30 procent dronk meer Radler alcoholvrij. Volgens de cijfers van Nielson zijn het vooral de jongeren die meer alcoholvrij drinken.  De leeftijdsgroepen 18 t/m 24 en 25 t/m 39 jaar scoren aanzienlijk hoger qua het drinken van Alcoholvrije dranken het afgelopen jaar.

Het toenemende aandeel van alcoholvrije wijn komt ook terug in de verkoopcijfers van de grote supermarkten. Deze steeg met 37 procent volgens de cijfers van Nielsen over Albert Heijn, Jumbo, Aldi, Lidl en de Superunie-leden. Dit betekent dat de groei op gelijke hoogte ligt met de groei van alcoholvrij speciaalbier en pils. De volumes van alcoholvrij bier liggen wel veel hoger.

Bij Ahold signaleren ze ook een toename van de vraag naar wijn met weinig of geen alcohol. “We zien een groep mensen die is geïnteresseerd in wijn met een lager alcoholpercentage, omdat alcohol een van de caloriebronnen in wijn is”, vertelt een woordvoerder van Ahold aan RTL Z. Bij de Keten Gall & Gall doen vooral de alcoholvrije bubbelwijnen het goed.