Verkoop alcoholvrij bier neemt toe

25 januari 2021 Redactie BeverageNL
Afbeelding: Uitsnede Infographic Nederlandse Brouwers

Alcoholvrij bier zit in de lift. In 2020 nam de verkoop van alcoholvrij bier toe met 8,5 procent. Dit betekent dat nu één op de veertien gedronken bieren alcoholvrij is. Dat maakt Vereniging Nederlandse Brouwers bekend.

In totaal dronken Nederlanders 737.696 hectoliter alcoholvrijbier. In 2019 was dit 680.108 hectoliter. De Vereniging noemt de stijging een klein lichtpuntje voor de brouwers. Door de sluiting van de horeca vanwege het coronavirus daalde de totale verkoop van bier in 2020 met 14 procent. De stijging van de verkoop van alcoholvrij bier komt dan ook volledig voort uit het feit dat de consument vaker thuis geniet van een alcoholvrij bier.

Alcoholvrij bier

Lucie Wigboldus van de Vereniging Nederlandse Brouwers: “Steeds meer mensen ontdekken dat alcoholvrij bier ook een fijne drank is om gezellige en verantwoorde momenten mee te beleven. Zelfs als door de COVID-maatregelen dit alleen in kleine groepjes kan. Daar zijn we natuurlijk heel tevreden over. Onze brouwers maken bier om mensen te laten genieten en fijne momenten te bezorgen. Dit kan met, maar zeker ook zonder alcohol.”

In 2020 staken brouwers veel energie in de ontwikkeling van alcoholvrij bier. In 2020 kwamen er meer varianten alcoholvrij bier bij. De toename in alcoholvrijbier wordt voor een groot deel veroorzaakt door de stijging van alcoholvrij speciaalbier. De verkoop daarvan steeg met 65,9 procent.

Nationaal Preventieakkoord

De stijging van alcoholvrij bier volgens Nederlandse Brouwers ook goed bij de afspraken die zijn gemaakt in het Nationaal Preventieakkoord over het terugdringen van het problematisch alcoholgebruik. Brouwers zetten volop in op de promotie van alcoholvrij bier. Zo is inmiddels 63 procent van de reclameborden voor alcoholhoudend bier langs amateursportvelden vervangen door reclameborden voor alcoholvrij bier. Daarnaast wordt met studentenverenigingen samengewerkt om alcoholvrij bier te promoten en te zorgen dat alcoholvrij bier bij meer verenigingen standaard beschikbaar is. Hierdoor heeft nu twee op de drie verenigingen alcoholvrij bier in het standaardassortiment. En tijdens de introductieweek is er een campagne gevoerd om alcoholvrij bier onder de aandacht te brengen onder aankomende studenten in Amsterdam, Delft, Enschede, Utrecht en Wageningen. Ook vanuit de overheid wordt verantwoord genieten gestimuleerd. Onlangs is de Dranquilo-campagne gestart waarin wordt opgeroepen om af en toe even dranquilo te doen. Het is dan fijn dat mensen dan kunnen kiezen uit smaakvolle alcoholvrije varianten".

Lucie Wigboldus: “Het wordt voor de consument steeds leuker en gemakkelijker om in de categorie alcoholvrij heerlijke bieren te proeven. Dit sluit aan bij zowel de trend van het steeds verantwoorder omgaan met alcohol, als de stijgende populariteit van speciaalbier.”

Bron: Nederlandse Brouwers

Altijd op de hoogte blijven?